اثربخشی بسته آموزشی تجربه بهینه مبتنی بر نظریه چیکسنت میهای بر تعامل و خوداعتمادی معلمان دوره ابتدایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیزهرا قادری 1 , ایلناز سجادیان 2 , محمد علی نادی 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه روانشناسی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: بسته آموزشی تجربه بهینه, نظریه چیکسنت میهای, تعامل, خوداعتمادی, معلمان ابتدایی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بسته آموزشی تجربه بهینه مبتنی بر نظریه چیکسنت میهای بر تعامل و خوداعتمادی معلمان دوره ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 2831 نفر بودند. در این پژوهش تعداد 30 معلم دوره ابتدایی با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 معلم). معلمان حاضر در گروه آزمایش بسته آموزشی تجربه بهینه مبتنی بر نظریه چیکسنت میهای را طی هفت هفته در 7 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تعامل معلمان (TIQ) و پرسشنامه خوداعتمادی معلمان (TSCQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازههای تکراری با استفاده از نرمافزار آماری 23SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته آموزشی تجربه بهینه مبتنی بر نظریه چیکسنت میهای بر ابعاد تعامل (رهبری (001/0>P؛ 51/0=Eta؛ 01/30=F)، رفتار کمک کننده (001/0>P؛ 42/0=Eta؛ 67/20=F)، درک کردن (001/0>P؛ 38/0=Eta؛ 17/17=F)، مسئولیتپذیری (001/0>P؛ 49/0=Eta؛ 03/27=F)، نامطمئن بودن (001/0>P؛ 52/0=Eta؛ 39/30=F)، ناراضی بودن (001/0>P؛ 47/0=Eta؛ 12/25=F)، تنبیه کردن (001/0>P؛ 21/0=Eta؛ 51/7=F) و سختگیر بودن (001/0>P؛ 22/0=Eta؛ 77/7=F) ) و خوداعتمادی (001/0>P؛ 62/0=Eta؛ 23/46=F) معلمان دوره ابتدایی تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته آموزشی تجربه بهینه مبتنی بر نظریه چیکسنت میهای با بهرهگیری از بازسازی آگاهی و فعالیتها، درک ذهنی چالشها، کنترل انرژی روانی و هدفگذاری فعالیتها میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود تعامل و خوداعتمادی معلمان دوره ابتدایی مورد استفاده گیرد.
Abdollahpour, M A, & Shokri, O. (2019). Confirmatory Factor Analysis and Internal Consistency of the Farsi Version of the Questionnaire of Teacher Interaction. (journal of instruction and evaluation) journal of educational sciences, 12(45), 51-75. sid. https://sid.ir/paper/406993/en
Ahmadi Aghdam J, Ghasemzadeh Alishahi A, Mahdiuon R. The Role of Learning Motivation and Professional Learning on Professional Learning Community of teachers. meo 2021; 10 (2):131- 158. URl: http://journalieaa.ir/article-1-245-fa.html
Dwight, C.K., Nakamura, T.J., Csikszentmihalyi, M. (2019). Beyond challenge-seeking and skill-building: Toward the Lifespan developmental perspective on flow theory. The Journal of Positive Psychology, 174, 1579-1655.
Csikszentmihalyi, M. (2022). Flow: the psychology of optimal experience. Translated from Zohre Ghorbani. Tehran. Roshd.
Dwight, C.K., Nakamura, T.J., Csikszentmihalyi, M. (2020). Living well by "flowing' well: the indirect effect of autotelic personality on well-being through flow experience. The Journal of Positive Psychology, 176, 1716-1722.
Fallah, N. (2014). Willingness to communicate in English, communication self-confidence, motivation, shyness and teacher immediacy among Iranian English-major undergraduates: A structural equation modeling approach. Learning and Individual Differences, 30, 140-147.
Fredrickson, B. (2018). Positivity: groundbreaking research revelas how to embrace the hidden strength of positive emotions, overcome negativity, and thrive. Transleted from Nasrin Parsa & Hamayak Avadisyans. Tehran. Roshd.
Gilbert, P., Clarke, M., Hempel, S., Miles, J., & Irons, C. (2004). Criticizing and reassuring oneself: An exploration of forms, styles and reasons in female students. British Journal of Clinical Psychology, 43, 31–50.
Hashemi Pour Patkooei E, Khorshidi A, Mohammadkhani K, Mohamad Davoud AH, Nazem F. Providing a model of in-service training effectiveness of hormozgan province elementary education managers. Journal of Psychological Science, 2020; 19(90): 745-754.
Hossain, S.F.A. (2023). Smartphone-based teacher-student interaction and teachers’ helping behavior on academic performance. Computers in Human Behavior Reports, 10, 1002-1007.
Hsiao J, Cheng C. Lin SSJ. When the school door closes, do teachers open a window? Using diary method to investigate teachers’ online teaching practices and momentary experiences in crisis. Computers & Education, 2023; 194: 1046-1049.
Irina, I., Burlakova, A., Budnik, E., Burlakova, S. (2019). Organization of Lifelong Learning in the System of Professional Training of Teachers. Proceedings IFTE, 142, 57- 67.
Kavenuke, P.S., Kinyota, M., Kayombo, J.J. (2020). The critical thinking skills of prospective teachers: Investigating their systematicity, self-confidence and skepticism. Thinking Skills and Creativity, 37, 1006-1010.
Koseoglu, P. (2012). Hacettepe University Prospective Biology Teachers' Self-Confidence in Terms of Technological Pedagogical Content. Social and Behavioral Sciences, 46, 931-934.
Kukita, A., Nakamura, J., Csikszentmihalyi, M. (2022). How experiencing autonomy contributes to a good life. The Journal of Positive Psychology, 17(1), 34-45.
Lambert, J., Csikszentmihalyi, M. (2020). Facilitating or foiling flow: the role of momentary perceptions of feedback. THE Journal of Positive Psychology, 15(2), 208-219.
Liu, T., Csikszentmihalyi, M. (2020). Flow among introverts and extraverts in solitary and social activities. Personality and Individual Differences 167, 1101-1109.
Lucas, H., Csikszentmihalyi, M., & Nakamura, J. (2019). Beyond-personal love- Experiencing love beyond the person. The Journal Of Positive Psychology, doi.10.1080/17439760. 2019.1579354.
Lourdusamy, A., & Khine, M.S. (2001). Self-evaluation of interpersonal behavior and classroom interaction by teacher trainees. Paper presented at the International Educational Research Conference, University of Notre Dame, Fremantle, Western Australia.
Ma, X., Xie, Y., Wang, H. (2023). Research on the construction and application of teacher-student interaction evaluation system for smart classroom in the post covid-19. Studies in Educational Evaluation, 78, 1012-1016.
Momenimahmouei, h, & mohammadzadeh sangan, a. (2021). Investigating the role of curriculum literacy in professional development through the mediating role of professional learning communities of primary school teachers in khaf city. Journal of teachers professional development, 6(2 (20) ), 1-19. sid. https://sid.ir/paper/956133/en
Rahmati z, Talkhabi m, Moradi a. investigating Iranian teachers’ conceptions of teaching and learning. Advances in cognitive sciences 2021; 23 (2) :131-143 url: http://icssjournal.ir/ article-1-1231-fa.html
Saadati shamir, a, Mazboohi, s, & Marzi, s. (2019). a confirmatory factor analysis and validation of the forms of self-criticism/reassurance scale among teachers. Training measurement, 9(34), 133-147. sid. https://sid.ir/paper/214620/en
Stirling, J.A. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research, 1(3), 385-405. https:// doi.org/10.1177/146879410100100307
Torfi, J, Nateghi, f, & Jalalvandi, m. (2020). Study of the position of Pedagogy, andragogy and heutagogy educational Approaches in high school teacher's professional development. Journal of school administration, 8(1), 77-96. sid. https://sid.ir/ paper/379274/en
Valeh M, Shokri O, Asadzadeh H. (2021). Effectiveness of mental empowerment training program on increasing teachers’ psychological capital and job-related affective well-being. Journal of Psychological Science. 20(100), 579-596. URL:http://psychological science.ir/article-1-843-fa.html
Yaseen RA. Evaluation of fungal pollution in the laboratories of the Department biology in the college of Education, University of Samarra. Iraq. Materialstoday: Proceedings, 2021; 42(5): 2247-2250.
Zeynali, B, Tajikesmaeili, S, Niroomand, L, and Mozafari, A. (2019). Comparing the effectiveness of brainstorming and problem solving teaching methods on teacher-student interaction. Teaching Research, 8(2), 130-146. https://sid.ir/paper/526250/fa