ضرورت توجه به مباحث تربیت اقتصادی در برنامه درسیِ دوره اول متوسطه مبتنی بر مطالعات آیندهپژوهی
الموضوعات : Research in Curriculum Planningپروانه الیاسی گرمارودی 1 , فاطمه پرسته قمبوانی 2 , فهیمه السادات حقیقی 3
1 - کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج ،دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
3 - دکترای علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
الکلمات المفتاحية: آیندهپژوهی, برنامه درسی, تربیت اقتصادی, دوره متوسطه اول, محتوای درسی.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی ضرورت توجه به مباحث تربیت اقتصادی مبتنی بر مطالعات آیندهپژوهی در دوره متوسطه اول صورت گرفتهاست. پژوهش فوق، توصیفی و در دو بخش تحلیل محتوا و روش دلفی انجام شدهاست. جامعه آماری در بخش تحلیل محتوا، کتب دوره متوسطه اول سال 1400-1399 بودکه با نمونهگیری هدفمند، 20 عنوان کتاب با ابزار فهرستوارسی تحلیل گردید. روایی فهرستوارسی توسط 3 نفر از اساتید علوم تربیتی و پایایی آن به روش هولستی 0.99 تأیید گردید. سپس نتایج تحلیل محتوا با روش دلفی به تایید 27 نفر از خبرگان حوزه آیندهپژوهی، اقتصاد و برنامهریزی درسی رسید که با روش گلوله برفی انتخاب شدند. برای بررسی میزان اتفاق نظر و هماهنگی نظرات خبرگان، از ضریب همبستگی کندال استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که محتوای کنونی کتب متوسطه از لحاظ پرداختن به مؤلفههای تربیت اقتصادی ناکافی بوده و نیاز به بازنگری دارد، در این بازنگری لازم است سه مؤلفه درک و فهم اقتصادی، توان کارآفرینی و درک و مهارت حرفهای در اولویت قرار گرفته، مؤلفههای ایجاد نگرش اقتصادی در بستر زندگی، مهارتآموزی و آشنایی با مشاغل نیز در محتوای درسی این دوره گنجاندهشود. ضمناینکه تربیت آموزگاران متخصص، ایجاد تجربههای واقعی جهت درک بهتر مفاهیم تربیت اقتصادی و آموزش خانوادهها برای نهادینهشدن تربیت اقتصادی در این دوره تحصیلی مؤثّر است.
