تأثیر روش تدریس حل مسئله بر افزایش خلاقیت
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیهادی درزی رامندی 1 , فاطمه یوسفی رامندی 2 , محمد درزی رامندی 3
1 - دکتری مطالعات برنامه درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان قزوین
2 - کارشناس ارشد تربیتبدنی و دبیر آموزشوپرورش شهرستان بویینزهرا
3 - کارشناس فقه و حقوق و کارمند آموزشوپرورش شهرستان قزوین
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, حل مسئله, دورة ابتدایی, روش تدریس,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر روش تدریس حل مسئله بر خلاقیت دانشآموزان پسر سال پنجم ابتدایی شهر دانسفهان است. روش تحقیق شبه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه این پژوهش شامل 60 نفر دانشآموز پسر سال پنجم ابتدایی (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) بوده که از بین مدارس ابتدایی شهر دانسفهان یک مدرسه انتخاب شد و سپس 2 کلاس برای حجم نمونه انتخاب شد که دانشآموزان آن بهصورت تصادفی در 2 کلاس گواه (30 نفر) و آزمایش (30 نفر) جای داده شدند. از دو گروه پیشآزمون خلاقیت اجرا شد. گروه آزمایش بهطور جداگانه در طول 2 ماه، روش تدریس حل مسئله دریافت کردند و پس از طی این دورة آموزشی از دو گروه پسآزمون خلاقیت گرفته شد. بهمنظور تجزیه تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس استفاده شد. در این پژوهش با بررسی نمرات پیشآزمون روشن شد که میان نمرات دو گروه گواه و آزمایش در آزمون خلاقیت تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی پس از گذراندن دوره آموزشی حل مسئله به مدت دو ماه و اجرای پسآزمون و مقایسة نتایج آن با نتایج حاصل از پیشآزمون مشخص شد که میان نمرات دو گروه گواه و آزمایش در آزمون خلاقیت تفاوت معنادار وجود دارد که نتایج بیانگران است که روش تدریس حل مسئله باعث افزایش میزان مؤلفههای خلاقیت (سیالی، ابتکار، بسط و انعطافپذیری) دانشآموزان شده است.
Adibnia A, (2010), Advanced Teaching Methods. Shooshtar, Islamic Azad University Publication.
Aghaei Samad, (2006), Creativity,The Essence of Entrepreneurship,Tehran, Tehran University Publication.
Ahmadi gh, (2011), Status of education and research in the development, growth and job creation in the Imam Khomeini Relief Foundation, Paper presented at the Conference on Imam Khomeini Relief Foundation.
Aqazadeh M, (2009), Trail Guide To Teaching, On Brain-Based Research, Constructionism, Cooperative Learning, Metacognition, Fifth Edition, Tehran, Ayiizh Publication.
Armand M. (1995),Active Teaching Methods And Role And Its Importance In Education, Journal of Technology, No 1, pp11
Bazargan Abbas & etc, (2006), Research Methods in Behavioural Sciences, Tehran, Agah Publication
Foley R, Asmylansky J, (1994), Teaching methods in the Medical Sciences, Translated by Soltani A, Rahbar N, Keihan publication.
Glover J.A, Bruning H. R, (2002), Educational Psychology (Its Principles and Application), translated by kharrazi A, Tehran, University Publication Center.
Hamidi T, (2011), The Effect of Problem Based Learning Teaching Method on Creativity
,Third National Conference on Education, University of Shahid Rajaee Teacher Training.
Hosseini A, (2003), Effect of Creativity Training Program on Knowledge, Attitudes, and Skills of Teachers, Quarterly Journal of Educational Innovations,No 5,Vol 2.
Khorshidi A, Mirkamaly M, (2008).ways to foster creativity in education, Tehran:saitaroon Publication.
Kordnoghabi R, (2007), Direct instruction with Theories, Models and Teaching Strategies, Tehran, Didar Publication
Kramol, (1993),chainging the curriculum, university of London press.
Mofidi f, (1996). Symposium on the role of education in elementary education. Tarbiat publication, first edition
Myers Ch, (2004), Teaching Critical Thinking, translated by Abili Kh,Tehran, Samt publication...
Naghibzadeh M, (2005), A Look into The Philosophy of Education. Tehran, Tahoory Publication
Niman L, (2007), Whats Creativity,www. creativity at work.com.
Pandey,Sharadindu,Sharma,PRK(2009),Organizational Factors For Exploration and Exploration,Technol,Manay,in Nov,2009,Vol4,11.
Research in Curriculum Planning, Vol 10.No 9(Continus36), Spring2013,Pages63-78.
Runco M.A, (2007),Creativity,Theories and Themes,California. Norwegian School of Economics.
Saif A, (2002), Educational Psychology (Psychology of Learning and Instruction), Tehran, Agah Publication.
Safavi A, (1993),General Teaching Methods and Techniques. Tehran, Moaser Published.
Shabani H, (2003),Instructional Skills, Samt Publication.
Torrance E.P, (1988),The Nature of Creativity as Manifest in Its Testing.
Yang H & Cheng H. (2009). Creative Self-efficacy and its Factors: An Empirical study of information system analysts and programmers. Computers in Human Behavior. 25 (2009) 429–438.
_||_