الگوی تعیین عوامل مؤثر بر ادراک چابکی در تدریس(مورد مطالعه؛ دانشآموزان دورة متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان)
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسمانه بلبلی 1 , فرهاد شفیع پور مطلق 2
1 - کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات، محلات، ایران.
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد محلات، محلات، ایران.
الکلمات المفتاحية: خلاقیت در تدریس, ادراک چابکی در تدریس, مدیریت زمان در تدریس, انعطافپذیری در تدریس,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، الگوی تعیین عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعة آماری مورد مطالعة این پژوهش را همة دانشآموزان دورة دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 تشکیل دادهاند. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است و تعداد 382 نفر برای پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای عوامل مؤثر بر چابکی در تدریس (95/0= α)، توانمندسازی روانشناختی (91/0= α) و ادراک چابکی در تدریس (93/0= α) بوده است. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آزمونهای همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندگانه گامبهگام و مدل معادله ساختاری استفاده به عمل آمده است. بهطور کلی یافتههای پژوهش نشان داد، بین بهرهگیری از انعطافپذیری در تدریس، مهارتهای مدیریت زمان و بهرهگیری از مهارتهای خلاق در فراگیران با توسعه تدریس چابکی ادراک شده در سطح 05/0>P رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد، توانمندسازی شناختی، رابطة بین بهرهگیری از مهارتهای مدیریت زمان و انعطافپذیری در تدریس و بهرهگیری از مهارتهای خلاقیت در تدریس فراگیران را با توسعة تدریس چابکی ادراک شده در سطح 05/0>P، میانجیگری میکند. نتایج نشان داد، الگوی مورد مطالعه در این پژوهش از برازش نسبتاً مطلوبی برخوردار بوده است.
Ahmadi., P, Safari kahreh.,M,Nemati,S. (2011).Employees' Empoverment Management, Cultural Rsearches Office,Resam Publication,Second Print.
Agha zadeh., M. (,2009). Guaidance of New teaching Technique, Tehran: Ayeezh Publication,forth pub.
Anwar, Muhammad Nadeem& Aness, Muhammad & Khizar,Asma, Naseer, Muhammad &Muhammad, Gulam. (2012). “Relationship of Creative Thinking with the academic Achievments of Secondary School Students”, International Interdisciplinary Journal of Education –April 2012, Volume 1, Issue 3.
Baezat, Fereshteh, Adib rad, Nastaran. (2004). The study of Relationship between Time managment with Women Emloyees' Stress Job of Alzahra University, Reaserch Reportag, Unpublished, Shahid Beheshti university.
CALDER. (2015).Missing Elements in the Discussion of Teacher Shortages (Washington), D.C.: American Institutes for Research, 2015), 1, http://www.caldercenter.org/sites/default/files/Missing%20 Elements%20in%20the%20Disucssion%20of%20Teacher%20Shortages%20PDF.pdf (accessed April 7, 2016).
Chen.W.H, Chiang.A.H. (2011). Network agility as a trigger for enhancing firm performance: A case study of a high-tech firm implementing the mixed channel strategy. Industrial Marketing Management 40; 643–651.
Claessens, B. J. C., van Eerde, W., Rutte, C. G., & Roe, R. A. (2004). “Planning behavior and perceived control of time at work”. Journal of Organizational Behavior, No. 25, PP: 937–950.
Darling-Hammond, L., Furger, R., Shields, P. M., & Sutcher, L. (2016). Addressing California’s emerging teacher shortage: An analysis of sources and solutions. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute
Garcia_R. R; Perez_G. F. (2004). Assessing Time Management Skills as anImportant Aspect of Student Learning. School Psychology International_ v25_n2_167-183.
Greco, P., Laschinger, H.K., & Wong, C. (2006). Leader empowering behaviors, staff nurse empowerment and work engagement/burnout. J Nurs Leadership, 19(4), 41-56.
Hosseini, Afzalosadat. (1997). How to Make and Educate of Students' Creative,Roshe Moalem Magazin, Issue 5,pp. 47-46.
Kidd, P. (2000). Two definitions of agility, Availible at Webside address: www.CheshiireHenbury.com.
Kini, T., & Podolsky, A. (2016). Does teaching experience increase teacher effectiveness? Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
Lampers, B. (2004). Ten strategies for staff empowerment Reston. Vol A, less, Gp: 32.
Mccasslin, N. (2011). Deram Ethic in Classroom and Meta), translated by Hossein Fadaei and Mohammad Agha babaei,Nashr publication.
McInerney, D. M. & Sinclair, K. E. (1992). Dimensions of school motivation. A crosscultural validation study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 23, 389-406.
MacQueen, C. (1998). Getting Ahead in Tertiary Study: A Practical Guide for Business, Social Science and Arts Students, UNSW Press, Sydney.
Morhod., M & Greeffin. (2003). Organizational behaviour, translated by seyed Mehdi Alvani & Memarzadeh, Tehran: Morvarid Publication.
Morgan,R. (2002),developing teaching style, NewYork.
Nicoll, K. & R. Harrison. (2003). “Constructing the Good Teacher in Higher Education: The Discursive Work of Student”; Journal of Studies in Continuing Education, Vol. 25, No. 1.
Prashnig,B. (2002). The power of diversity, Published by Batman, New Zealand.
Saeedi, Ali. (2002). The Relationship between Teacher with Students' Creative of forth & Fifth in Eelementary School, 11 erea,Tessis of Education, Allame Taba tabayei University.
Seibert_ jill. k; Getinger_ M. (2002). Contributions Of Study Skills To Academic Competence. School Psychology Review_ v31 n3 p350-65.
Shirafakn, A., Norani pour, R., Karimi, Y., Esmaeili, M. (2008). The Effect of Effectiveness of Education of Time Management Skills on Students' Negligence and Perfectionism,Quartely of New Counselors Researches, Issue 7,No 27.
Stanley, A. (2004). Leadership styles and conflict management: An exploratory study. Doctoral Dissertation, Regent University.
Stwart_ A. J.; Lombard_ K. (2010 ). Exploring the Relationship between Time Management Skills and the Academic Achievement of African Engineering Students A Case Study. Journal of Engineering Education_ v35 n1 79-89.
Trevon Milliard. (2016). “Schools in ‘Crisis’: Nevada Short Nearly 1,000 Teachers,” Reno Gazette-Journal, October 9, 2015, accessed April 6, 2016,
http://www.rgj.com/story/news/education/2015/10/08/ schools-crisis-nevada-short-nearly-1000-teachers/73618992/.
Yarmohammadian., M., Shafiepour Motlagh., F. (2013). Presenting a Model in order to Study of Perceived Efficeincy Communication between Teacher & Student, Quarterly of Curriculum Planning Research, Year Tenth, Period 2,Issue 9, Spring, pp.16-26.
_||_