تأثیر محتوای طراحی شده بر مبنای هر یک از هوشهای چندگانه گاردنر در حیطه تعاملی، بر یادگیری دانشآموزان هنرستانی، درآموزش ترکیبی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیالهه بدیعی 1 , مهران فرج اللهی 2
1 - 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی و عضو گروه آموزشی کامپیوتر مرکز تحقیقات معلمان اصفهان
2 - 2دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: هوشهای چندگانه, آموزش ترکیبی, آموزش الکترونیکی, محتوای الکترونیکی,
ملخص المقالة :
این پژوهش نیمه آزمایشی با هدف بررسی تأثیر محتوای آموزشی الکترونیکی مبتنی بر هر یک از هوشهای حیطه تعاملی (هوشهای بین فردی، زبانی و حرکتی ـ جسمانی) بر یادگیری، در آموزش ترکیبی انجام شد. تعداد 60 نفر از دانشآموزان دختر سال سوم رشته کامپیوتر کاردانش در شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-91 به صورت خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. به منظور بررسی همسانی دو گروه، معدل ترم قبل و نیمرخ انواع هوشهای چندگانه فراگیران توسط پرسشنامه80 گویهای مکنزی (2012) سنجیده شد، پایایی این ابزار به روش آلفای کرونباخ برابر 738/0 محاسبه گردید. دو گروه به روش ترکیبی آموزش دیدند. در گروه آزمایش علاوه بر آموزش ترکیبی مرسوم، از یک محتوای الکترونیک مبتنی بر هوشهای چندگانه استفاده شد. پیش آزمون و پس آزمون یکسان، قبل و بعد از آموزش انجام گرفت. تحلیل دادهها با آزمونهای آماری مجذورکای،t گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری بر روی نمره افزوده، با استفاده از نرم افزار SPSS 19 انجام شد. تفاوت یادگیری دو گروه در روش مبتنی بر هوش زبانی معنا دار بود ولی در روشهای مبتنی بر هوشهای بین فردی و حرکتی ـ جسمانی معنا دار نبود (در سطح 05/0 p <).
Abdi A, Nouroozi D, Maleki H, Ebrahimighavam S.(2011). Comparing The Effectiveness of Teaching Strategies Based on Multiple Intelligence and Common Teaching Method on Learning Achievement and Attitudes of In Fifth Grade Student in Science Class, Journal of Educational Innovations. 9(37): 102-120. [Persian]
Alqahtani A, Awadah AY. (2010). The Effectiveness of Using E-learning, Blended Learning and Traditional Learning on Student’s Achievement and Attitudes in a Course on Islamic Culture: an Experimental study. Durham E-Theses Online, (Available from http://etheses.dur.ac.uk/817/).
Armstrong Thomas.(2009). Multiple Intelligences in Classroom. 3. Virginia USA: Association for Supervision and Curriculum Development: 1-12.
Avila, J., & Pahuski, L. (1999). Developing Language Arts Skills Through Reading and Writing Connection, Master's Action Research Project, Saint Xavier University. Master's Action Project.(ERIC Document Reproduction Service No. ED433549)
Bahadorani M, Yousefi A, Changiz T.( 2006). The Effectiveness of Three Methods of Medline to Medical Student: Online Learning, Face to Face Learning and Combined Educational Methods. Iranian Journal of Medical Education; 6(2): 35-43. [Persian]
Benson, P. (2003). Learner autonomy in the classroom, Practical English teaching, New York: McGraw Hill.
Bersin, J. (2004). The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies and Lessons Learned, San Francisco: Pfeiffer.
De Paiva, F. (2007). E-learning and Multiple Intelligences: Catering for Different Needs and Learning Styles. Short Articles 6. Available from http://www.hltmag.co.uk/nov07/sart10.htm, accessed 2012/11/02.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences, New York: Basic Books.
Gardner H, Veenema S. (1996). Multimedia and Multiple Intelligences. The American Prospect, 29(7): 69-75.
Hajihoseininejad G, Baleghizadeh S.(2008). Math Education for Normal and Unapt Students. 1. tehran: Jihad Daneshgahi Publications of Teacher Training Colleg. [Persian]
Kia A.( 2009). Take a Virtual Learning (Electronic).Journal of Socio Science Book of The Month. 13(24): 82- 89. [Persian]
Lotfabadi H.(2007). Educational Psychology,3, Tehran: SAMT. [Persian]
Malekian, Faramarz, Narimani, Maryam & Sahebjamei, Saghar.(2011). The Role Of Cognitive And Metacognitive Strategies In Students' Achievement Motivation
ICT-Based Educational Systems, Journal of Research in Curriculum Planning, continouse 25: 106- 115.[ Persian]
Mehrmohammadi, Mahmoud.( 2009). Curriculum Theories, Approaches and Perspectives. 3. Mashhad:Astane Qodse Razavi: 250-253. [Persian]
McKenzie, w. (1999). Multiple Intelligences(M.I.)Inventory. Retrieved 17 August 2013 from http://surfaquarium.com/MI/index.htm.
McKenzie W. (2012). Intelligence Quest: Project-Based Learning and Multiple Intelligences. 1. Eugene, Oregon: International Society for Technology in Education.
McNamee, P. & McNamee, F. (2009). E-Learning & Multiple Intelligences Theory (MI) and Learner-Centered Instruction: Adapting MI Learning Theoretical Principles To The Instruction Of Health And Safety To Construction Managers. Journal of College Teaching & Learning, 6(2). 49-58.
Moran, S., Kornhaber, M., & Gardner, H. (2006). Orchestrating Multiple Intelligences, Educational Leadership (Teaching to Student Strength), 64(1). 22-27.
Motamedi A, Irani Z, Karimi B.(2012). Comparing The Efficiency of Three Methods of Direct Instruction, Computer Assisted Training and Blended Learning on Reducing Students Problem Who Have Math Disorders. Journal of Learning Disabilities; 2(2):76-100. [Persian]
Niroo M, Hajihoseninejad G, Haghani M.( 2011). the Effect of Teaching Based On Gardner Multiple Intelligences Theory on Math Academic Achievement In First Year High School Students, Journal Of Educational Leadership & Administration; 5(2): 153-168. [Persian]
Pasha Sharifi H.(2005). Preliminary Study on Gardner's Theory of Multiple Intelligences in the Classroom and Compatibility Issues on Students. Journal of Educational Innovations; 4(11): 11-34. [Persian]
Ranjbar K,Soltani F, Moosavinasab M, Masoudi A, Ayatollahi A.(2003). The Comparison of The Effect of Traditional And Blended Learning on Learning Achievement in Medication Administration Skills in First Year Nursing Student of Holly Fatemeh Faculty of Shiraz Medical University. Iranian Journal of Medical Education; 3(9): 35-41. [Persian]
Rezaei Rad, Mojtaba.(2012). Identifying Succsess Factors in E-Learning Programs, Journal of Research in Curriculum Planning, 9(6): 106- 115.[ Persian]
Tiirmaa O.S, Torrao, S., Manninen, j., Hansen, C., Laanpere, M., Pilt, L.,Valk, A. & Marandi,T. ( 2007). B-Learn Project: Research Reports & Examples of Best Practices, Estonia: UT – University of Tartu (Estonia) ,Open University Centre.
Wikipedia, the free encyclopedia. (2013). E-learning, http://en.wikipedia.org/wiki/E-learning, accessed 18/2/2013.
Xie, J., & Lin, R. (2009). Research on Multiple Intelligences Teaching and Assessment. Asian Journal of Management and Humanity Sciences, 4(2-3). 106-124.
Yi-donga, F., Zhan-jib, G., Yun-duanc, F.,& Xiao-xiaa, W.(2011). The Research Of E-Learning Environment Design Based On The Theory Of Multiple Intelligences. Education And Management Engineering, 1(5). 49-54.
Yoosefi, Maryam, Khazae, Kamyan.(2012). Content Analysis of Biology Book in Second Grade of High School Based on Gardner's Theory of Multiple Intelligences, Journal of Research in Curriculum Planning, 9(5): 16- 27.[ Persian]
Zandi B, Dehbashi S, Foroozan P.(2010). Process
ing and Codification Strategies for E-learning Content. 1. tehran: Payamenoor University: 5-7.[Persian]