بررسی رابطه بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با سازگاری شغلی در بین معلمان رسمی و حق التدریس مقطع ابتدایی شهرستان سردشت در سال تحصیلی 90 ـ 89
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمود احمد نژاد 1 , محمد حسنی 2 , فیروزه سپهریان 3 , خه بات شجاعی 4
1 - 4کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
2 - یار، دانشگاه ارومیه گروه علوم تربیتی
3 - 3استادیار، دانشگاه ارومیه گروه روانشناسی
4 - 4کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: سازگاری شغلی, کیفیت زندگی کاری, معلمان رسمی و حق التدریس, هوش هیجانی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری با سازگاری شغلی معلمان رسمی و حق التدریس مقطع ابتدایی شهرستان سردشت انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان رسمی و حق التدریس مقطع ابتدایی شهرستان سردشت در سال تحصیلی 90 ـ 89 میشود. ابزارگردآوری دادهها شامل پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون و پرسشنامه سازگاری شغلی بوده است. از روشهای آماری، همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام استفاده شد و نتایج آزمونهای آماری نشان داد که: بین هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری، بین کیفیت زندگی کاری و سازگاری شغلی معلمان رسمی و معلمان حق التدریس رابطه معنادار وجود دارد. همچنین در معلمان رسمی میان هوش هیجانی و کیفیت زندگی کاری رابطه معنادار وجود دارد ولی در بین معلمان حق التدریس چنین رابطهای مشاهده نشد. در حالیکه مولفههای هوش هیجانی پیش بینی کننده مناسبی برای سازگاری شغلی معلمان نیستند.
_||_