شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبار سنجی مولفههای آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمهدی سبحانی نژاد 1 , حامد زمانی منش 2
1 - دانشگاه شاهد
2 - دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: ابعاد و مولفههای معلم اثربخش, معلم, اثربخشی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد معلم اثربخش و اعتبار سنجی مولفههای آن توسط دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج و روش آن، تحلیلی ـ توصیفی است. بدین صورت که در بخش اول با تحلیل اسنادی، ابعاد معلم اثربخش و مولفههای آن شناسایی و در بخش دوم با روش توصیفی از نوع پیمایشی به اعتبار سنجی آنها پرداخته شده است. جامعه آماری در بخش اول، کلیه آراء نظری و نتایج پژوهشی مکتوب صاحب نظران شاخص پیرامون ابعاد معلم اثربخش و مولفههای مطرح در آنها است. بخش دوم جامعه آماری نیز همه دبیران دوره متوسطه شهر یاسوج در سال تحصیلی90 ـ 1389 را در بر میگیرد (740 N=) که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 252 نفر نمونه برای آن برآورد و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش دربخش اول، فرمهای فیش برداری و در بخش دوم، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر ابعاد و مولفههای استخراجی از دیدگاه صاحب نظران گوناگون است که روایی صوری و محتوایی آن پس از مطالعه توسط متخصصان دانشگاهی تأیید شده است. پایایی پرسشنامه نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 90/0 است. اولویت بندی ابعاد معلم اثربخش به ترتیب شامل ابعاد شخصیتی، ارزشیابی، تدریس و مدیریت کلاس درس میشود. یافتههای جانبی نشان میدهد که دبیران زن به طور معناداری به بُعد ارزشیابی معلم اثربخش توجه ویژه داشتهاند و بر حسب متغیر سابقه خدمت، تفاوت معناداری نیز مشاهده نشد.
_||_