نگرش استادان علوم تربیتی به سرفصل برنامههای تحصیلی رشته ی کاردانی وکارشناسی آموزش ابتدایی درآموزش عالی ایران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمد حسینپور 1 , علی شریعتمداری 2 , عزتالله نادری 3 , مریم سیفنراقی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
الکلمات المفتاحية: آموزش ابتدایی, کلید واژهها: آموزش عالی, برنامههای تحصیلی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف این پژوهش شناسایی وضع موجود برنامههای تحصیلی رشته آموزش و پرورش ابتدایی در آموزش عالی ایران از نظر استادان علوم تربیتی و ارائۀ راهکارهایی برای بهبود و رسیدن به وضع مطلوب است. در این مطالعه پنج فرضیه در ارتباط با وضع موجود و وضع مطلوب ، اهداف، محتوا، روش آموزش و روش ارزشیابی از آموختهها مطرح گردیده است. تحقیق از نوع کاربردی و روش زمینهیابی است. جامعه آماری 500 نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی سراسرکشور است که پس از تعیین حجم نمونه تعداد 100 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و پرسشنامه (83 گویه) محققساخته روی آنها اجرا گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی (فراوانی، درصد، م ی انگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون z ) با استفاده از نرمافزار SPSS 11 انجام شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد برنامههای تحصیلی فعلی با وضعیت مطلوب فاصل ه آشکار و نیاز به بازنگری جدی دارد.