مقایسه رفتار اطلاعیابی معلمان پژوهنده و غیر پژوهنده
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیاحمد هاشمی 1 , حسین فیاض بخش 2 , حبیب نکویی 3 , ابوذر همتی 4
1 - 44عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت
3 - 3کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی
4 - 4عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
الکلمات المفتاحية: معلمان پژوهنده, اطلاع یابی, معلمان غیر پژوهنده, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسهی رفتار اطلاعیابی معلمان پژوهنده و غیر پژوهنده در نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز انجام گرفت. این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی ـ کاربردی به شیوهی پس رویدادی و جامعهی آماری آن کلیهی معلمان شاغل در نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شیراز را در سال تحصیلی 87 ـ 88 در بر میگیرد که تعداد آنها 14284 نفر اعلام شده است. 65 نفر از آنها به عنوان معلم پژوهنده معرفی شدهاند. ابزار تحقیق، پرسشنامهی محقق ساخته مشتمل بر60 سؤال است که جهت گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از آمار توصیفی و برای آزمون فرضیات از آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که نوع اطلاعات مورد نیاز معلمان پژوهنده و غیرپژوهنده متفاوت است و معلمان پژوهنده، بیشتر از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کرده و میزان آگاهی آنان از مجاری مختلف تحصیل اطلاعات نیز بیشتر است. همچنین میزان استفادهی معلمان پژوهنده از سخت افزارها و نرم افزارها بیشتر بوده، روشهای آنان جهت جستجوی اطلاعات متفاوت است.
_||_