بررسی سرفصل برنامهی تحصیلی دوره کاردانی رشته کتابداری و اطلاع رسانی در آموزش عالی ایران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیماریا نصیری 1 , محمد حسین پور 2 , عبدالحمید معرف زاده 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان
2 - دانشگاه علوم وتحقیقات خوزستان
3 - دانشگا شهید چمران اهواز
الکلمات المفتاحية: آموزش عالی, برنامهی درسی, خوزستان, کاردانی کتابداری, کتابداری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه استادان، دانشجویان نیمسال آخر، دانشآموختگان و کارفرمایان آنها به سرفصل برنامهی تحصیلی دورهی کاردانی رشتهی کتابداری و اطلاع رسانی در آموزش عالی ایران است. نمونهی آماری این پژوهش 147 نفر از استادان، دانشجویان نیمسال آخر، دانشآموختگان و کارفرمایان این رشته را در بر میگیرد که به صورت سر شماری انتخاب شدهاند و چهار پرسشنامهی محقق ساخته روی آنها به اجرا درآمده است. روش مناسب این تحقیق پیمایشی بوده، از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج بررسی نشان میدهد که برنامهی درسی کاردانی رشتهی کتابداری نیاز به بازنگری کامل دارد. اضافه کردن دروس آشنایی با اینترنت و پایگاههای اطلاعاتی، مجلات الکترونیکی، کارآموزی (2)، اخلاق کتابداری و اطلاع رسانی و تغییر در عنوان و سرفصل برخی دروس از جمله: آشنایی با رده بندی دیویی و کنگره، مجموعه سازی (2) و ادغام دروس مبانی اطلاع رسانی و کتابخانه و کتابداری و... در بهبود برنامهی آموزشی دورهی کاردانی رشتهی کتابداری و اطلاع رسانی مؤثراست.
_||_