اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی بر رشد اجتماعی کودکان و خودکارآمدی والدین آنان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: رشد اجتماعی, خودکارآمدی, کودکان, ارزشهای زندگی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تبیین اثربخشی آموزش ارزشهای زندگی در رشد اجتماعی کودکان پیشدبستانی و خودکارآمدی والدین آنها بود. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه گواه بود . جامعۀ آماری همۀ کودکان پیشدبستانی بودند که در سال 1389 در مهدکودکهای تحت پوشش سازمان بهزیستی شهر شیراز مشغول بودند. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 351 کودک انتخاب، و پرسشنامۀ رشد اجتماعی واینلند برای کودکان و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و آدامز برای والدین آنان اجرا گردید. بعد از تکمیل پرسشنامهها، 30 نفر از افرادی که از حد نصاب نمره پایینتر بودند، بهصورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایش 10 جلسۀ 2 ساعته تحت آموزش ارزشهای زندگی قرار گرفتند. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شد . نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت در دو گروه آزمایش و گواه از نظر میزان رشد اجتماعی کودکان (002/0 P ≤ ) و خودکارآمدی والدین آنها (02/0 P ≤ ) به سطح معنادار رسیده است. اثر آموزش به ترتیب 30 و 18 درصد بوده است.
_||_