اعتبار سنجی روشهای سنجش سطح خوانایی کتابهای درسی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمد ابراهیم قادری مقدم 1 , مهدی سبحانی نژاد 2
1 - 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، قم، ایران
2 - 2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کتاب درسی, سطح خوانایی, تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
پژوهش در پی تقویت ادبیات کاربردی و ارائه نمونه محاسباتی عینی سنجش سطح خوانایی، کتابهای درسی است. این مقاله از معرفی صرف روشهای موجود فراتر رفته و به طور نمونه، سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی را با انواع روشهای رایج بین المللی محاسباتی سطح خوانایی از جمله؛ فلش، فرای، گانینگ، مک لافلین، پاور سامنر کرل و فلش کینکید، محاسبه نموده تا در مقایسه نتایج حاصل از روشها به اعتبار سنجی روشهای مذکور اقدام نماید. روش پژوهش تحلیلی و از نوع پژوهش ارزشیابانه بوده است. نتایج نشان داد؛ نتایج روشهای فلش و فرای همسویی داشت به طوری که هر دو روش، کتابهای مورد بررسی را مناسب با همان پایه تعیین نمودند.روشهای گانینگ و مک لافلین در نتایج هر دو پایه، همسویی دارند به طوری که هر دو، کتاب بخوانیم پایه چهارم را مناسب پایه اول راهنمایی و کتاب بخوانیم پایه پنجم را مناسب پایه سوم راهنمایی، تعیین نمودند. دو روش پاور سامنر کرل و فلش کینکید، قابلیت تفکیک پذیری کمتری داشته به طوری که روش پاور سامنر کرل هر دو کتاب چهارم و پنجم را مناسب پایه دوم راهنمایی و روش فلش کینکید نیز هر دو کتاب را مناسب پایه اول دبیرستان، معرفی نمود. بر این اساس روشهای؛ فلش و فرای بیشترین همسویی را با کاربرد کتابهای کنونی درسی بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی داشتهاند.
Barry Carozzi(1973). The Measurement of Readability: Theory and Research in the Measurement of the Difficulty Level of Reading Materials . University of Melbourne
Daniel R ; Stephen L ; Frederick F(2005) ,Analyzing Media Messages: Using Quantitative Content Analysis in Research , Routledge; 2 edition
Dayani M (1990), Determine the readability of Persian literature. Journal of Social Sciences and Humanities of Shiraz university , Vol. 10: 35-48[Persian.
Dayani M(2000), Assess the readability of written Persian, legible writing for children and young novice literates ,Mashhad: Digital Library[Persian.
Fazlollahi S and Mlkytvana M(2010) , Methodology of content analysis techniques with an emphasis on readability and the index conflict literature survey, Journal of Research, Vol1, 71-94[Persian].
Hashemi, A.& et al(2010), Content analysis of the socio-economic skills books of mentally retarded students in the first year by Using the techniques of readability (close method, method of images, and review questions) and Comments teachers' lesson , Journal of Education for new ideas, Vol 4, 43- 64[Persian].
Host, Al R. (1994),Content Analysis in the Social Sciences and Humanities, translated by Salarzadah Amiri Nader, Tehran, Allameh Tabatabai University[Persian].
Jafariharandi R ; Mirshahjafari S (2010), Readability formulas as a way to explain the basic content analysis of textbooks , journal of methodology of social science and humanistic research, institute Hawzah and University, Vol. 63:97-116[Persian].
Jafariharandi R ; Nasr A ; Mirshahjafari S (2008), Context Analysis A practical method in social science with an emphasis on context analysis of text book, journal of methodology of social science and humanistic research, institute Hawzah and University, Vol. 55:33-58[Persian].
Jeanne St. C ; Edgar D.(1995). Readability revisited: the new Dale-Chall readability formula, the University of Michigan, Brookline Books
Klare,G,R(1963). The Measurement of readability. Ames: Iowa state university press
Krippendorff, Klaus (2007) , Principles of Content Analysis Methodology, translated by Nayebi H, Tehran, Nay[Persian].
Maleki, H. (1997). Lesson planning (Guide to action), Tehran, madrasah[Persian].
Maroofi Y and Yousufzadah M (2009). Content Analysis in the Humanities (practical guide to the analysis of textbooks), Hamedan, Sepehr of knowledge [Persian].
Rafipoor F(2003), Special techniques in social science research ,Tehran: Enteshar[Persian].
Rezvani R (2010), Content Analysis , Journal of research , Vol2. 137-156[Persian].
Sayedi M (2010) ,Fourth-grade science book content analysis technique based on the book by William Roman and compare the content of the cognitive domain of Bloom's behavioral , Journal of New Research in Curriculum , Vol1. 49-64[Persian].
Shikhzadah M (2008), Content analysis, readability level books to read based on the fourth and fifth grade reading level Gunning , Journal of Curriculum Studies, Vol9.84-108[Persian].
Yarmohammadian, MH (1998). Principles of Curriculum Development, Tehran, yadvarah Book [Persian].