بررسی دیدگاه کارشناسان پیرامون عناصر اصلی دروس کتاب هدیههای آسمان پایه دوم ابتدایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 - دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کتاب درسی هدیههای آسمان, وارسی محتوا, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی دیدگاه کارشناسان آموزش پیرامون عناصر کتاب درسی جدید هدیههای آسمان (اهداف درس، عنوان درس ، تصاویر درس و متن درس) پایه دوم بود. روش پژوهش ارزشیابی است. جامعه مورد مطالعه 46 نفر کار شناسان آموزش بودند که به طور هدفمند انتخاب شدند. ابزار مورد مطالعه در این پژوهش فهرست وارسی محتوا است که بر اساس ملاکهای برنامه ریزی درسی، تصویرگری و تعلیم و تربیت اسلامی تهیه شده بود. واحد تحلیل عناصر درس یعنی اهداف اختصاصی، عناوبن، تصاویر و متن بود. روایی این فهرست به صورت محتوایی و بر اساس قضاوت متخصصان و پایایی با روش آلفای کرونباخ تعیین شد .تحلیل دادههای کمی با محاسبه میانگین با استفاده ازنرم افزار spss و دادههای کیفی با روش تحلیلی انجام شد. یافتهها نشان داد که کارشناسان اهداف اختصاصی و عناوین دروس را مناسب، متون دروس را معمولی و مناسب ارزیابی نمودند. در رابطه با تصاویر بخش عمده ناهمسویی به تصویر معصومین (ع) مربوط میشد که دیدگاههای متفاوت بود. تنها موارد ناهمسو مربوط به آموزش مستقیم مفاهیم، عدم تناسب با رشد ذهنی دانشآموزان، فراهم نکردن فرصت تفکر بود.
Abedinibaltork, M& Nili,M.(2014).Analying the role of constructiv ism as a new learning approach in the textbooks of elementary school,Research in curriculum planning, 11(13, continus40), 6-17. [Persian].
Aminghandaghi,M.(2012).Evaluation curriculum Aseman Hadyehai aseman in elementary Period,Report research, Tehran : Research and Education Planning Organiation.[Persian].
Bagheri,K.(2013).Looking back at the Islamic Education, Volum1: Tehran , School publication.[Persian].
Bazargn, A.(2007).Evaluation educational, Tehran , Samt publication .[Persian].
Daneshvarinasab,D.(2007).Analyses context quantitative & Qualitative Hadiyeh aseman in 2 grade elementary school. ReportResearch,Kerman:institute of educational research.[Persian].
Dixon, L.(2001).Evidence-based practices for services to families of people with psychiatric disabilities.Journal of social psychology, vol.71.3002-3012.
Faramarzi,S,&Abedini,Y(2014),The level of focus on religiousness its interpersonal components in elementary school textbooks contents.Research in curriculum planning , 11(13 continus 40), pp151-163.[Persian].
Fathivajargah, K & shafiei, N.(2007).Evaluationof quality academic curriculum.The curriculum for adult education, studies curriculum, 5(11), pp1-26. [Persian].
Hammond, J., Hay, D., Moxon, J., Netto, B. & Raban, K. (1995). New methods in religion teaching, Harlow: Oliver.
Imani,M&Mozafar,M.(2004).Analyses content of Aseman Hadyehae Aseman& work book, 2grade elementary school, Journal of Innovation educational , 7(3)115-142.[Persian].
Jaques, D.(2003).ABC of learning and teaching in medicine.Teaching small groups.BMJ, 326:492-4.
Jason, M.(2006).Effective teaching methods for large classes.Journal of family &.& Consumer Sciences educ ation, vol24. No.104-119.
Jonson, J & McClelland, G. (2004). The investigation of the compatibility of Students learning preferences with a pilot peer learning program in an undergraduate Physics course. Physics Department, University of Limerick, Ireland.
Organization research and educational planning .(2013a).Aseman hadyehae textbook 2 grade elementary school. Tehran: Office of monitoring the publication and distribution of educational materials.[Persian].
Organization research and educational planning.(2013b).Teachers handbook HandbAseman hadyehae textbook 2 grade elementary school. Tehran: Office of monitoring the publication and distribution of educational materials. [Persian].
Pajouheshi,A.(1994).Looking for Painting Persian textbook in elementary school,Teacher development publication, 12(48).pp12-48.[Persian].
Peterson,S.E.&Miller,J.A.(2004).Comparing the quality of students experiences during cooperative learning and larg-group instruction, The Journal Research, 97(3),123-133.
Rahimi,A,&Ramezani,F.(2010).Teachers handbook Aseman hadyehae textbook 5grade elementary school. Tehran:School publication. [Persian].
Samadi,M.(2014).The study of view point of the experimental science and social teaching teachers- executors of the training plan based on educational approach- toward the context of the teachers workbook, Research in curriculum planning, 11(13, continus 42), pp122-135.[Persian].
Shekari,A,&Najarian,Z.(2012).A study of the readability of hedyehaye Asemani Textbooks for Grades Four and Five Based on Gunning Scale, Research in Curriculum planning , 9 (6, continus 33), pp71-77.[Persian].
Guide to Islamic education program approved by the Council of Higher Education (2006).Supreme councile of educational ministry.,Islamic of republic Iran, Tehran.[Persian]
Taheri, M.(2004).Evaluation pilot implanting of the curriculum hedyehaye Aseman Textbooks ,for 3 grades in elementary school , Tehran: Report Research , Organization research & planning educational .[Persian].
Wright,A.,&Brandom,A.(2000).Learning to teach religion education,New York: Routledge & Falmer.
Zamani,B,&Dehghani,M.(2008).The study active or inactive content Aseman hadyehae textbook 4grade elementary school, Journal of educational research Ispahan university, 1(9), pp1-22.[Persian].