بررسی میزان سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عملکرد دانشآموزان پایه چهارم کل کشور
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: سواد خواندن, درک مطلب, پرلز,
ملخص المقالة :
مهارت در خواندن یکی از مهمترین نیازهای یادگیری دانشآموزان در زندگی امروز است. این مهارت معطوف به توانایی درک مطلب، تفسیر و استنتاج از متون و دریافت معنی و مفهوم پیامی است که به نگارش در آمده است. موفقیت و پیشرفت تحصیلی هر دانشآموز با میزان توانمندی وی در درک مطلب ارتباط مستقیم دارد. هدف از این پژوهش بررسی سطوح مختلف درک مطلب (سواد خواندن) دانشآموزان شهر شهریار و مقایسه آن با متوسط عمکرد دانشآموزان کل کشور بود. روش این مطالعه، پیمایشی مقطعی بود و ابزار آن دفترچههای استاندارد شده بین المللی (پرلز) بود که روی260 دانشآموز دختر و پسر پایه چهارم شهر شهریار که به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا شد. پس از جمعآوری اطلاعات با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و استنباطی و به کار بردن آزمون تی تک نمونهای نتایجی به دست آمد که در تحلیل و بررسی آنها بین متوسط عملکرد دانشآموزان شهریار و دانشآموزان کل کشور در سطح سوم و چهارم (سطوح استنتاجی) درک مطلب، تفاوت معناداری دیده نشد؛ اما در سطح اول و دوم درک مطلب (سطوح حفظی) عملکرد دانشآموزان شهریار بالاتر از دانشآموزان کل کشور بود. همچنین دانشآموزان شهریار در درک متون ادبی با دانشآموزان کل کشور تفاوت معناداری نداشتند؛ اما در درک متون اطلاعاتی عملکرد بهتری نسبت دانشآموزان کل کشور دارا بودند.