تحلیل محتوای مقولات مهارتهای اجتماعی در کتاب درسی تعلیمات اجتماعی سال اول راهنمایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیاسماعیل قاسمی 1 , سجاد مجیدی پرست 2
1 - 1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - 2دانشجوی کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تعلیمات اجتماعی, کتاب درسی, تحلیل محتوا و دانشآموز, مهارتهای اجتماعی,
ملخص المقالة :
تحقق اهداف آموزش و پرورش از طریق برنامههای درسی و منابع کمک آموزشی صورت میگیرد و کتاب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانشآموزان در نظام آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر، به بررسی تحلیل محتوای مهارتهای اجتماعی در کتاب درسی تعلیمات اجتماعی سال اول راهنمایی میپردازد. به همین منظور، کتاب تعلیمات اجتماعی سال اول راهنمایی شامل 4 فصل و 78 صفحه بر اساس واحد تحلیل پاراگراف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر این اساس چهار مقوله مهارتهای ارتباطی، جرأت ورزی، خودگردانی و مقابلهای در حوزه مهارتهای اجتماعی انتخاب و از روش تحقیق تحلیل محتوا به منظور بررسی این مهارتها استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که میزان مهارت اجتماعی خودگردانی با فراوانی 21 پاراگراف و 12.06 درصد در مقایسه با دیگر مقولات مورد بررسی در پژوهش سهم بیشتری را دارست و این نشان از اهمیت دادن مؤلفان کتاب به این مقوله است. دیگر مهارتهای اجتماعی همچون مشورت با دیگران و برقراری ارتباط هم با درصدی معادل 8.04 در جایگاه بعدی از مهارتهای اجتماعی مطروحه در کتاب تعلیمات اجتماعی مورد توجه قرار گرفتهاند. در زمینه مهارت اجتماعی بیان کردن نه نیز پاراگرافی مشاهده نشد.
Arambraster, B. B and T. H. Anderson (1993). A textbook of translation: Hashem Fardanesh, Journal of Education, No. 33, Spring Arizi, Hamid Reza. Abedi , Ahmad (2003 ). Content analysis based on the book curriculums of primary school achievement, Journal of Educational Innovations, Second Year, No. 5 , Autumn Byabangard, Esmaeil (2005). Adolescent Psychology, Tehran: Islamic Culture Publishing Office. Fathi , Fatemeh. Fatehizadeh, Maryam. Nasr Esfahani, Ahmad Reza (2005). Social skills can be transferred from teacher to high school students, Journal of Research, No. 2 Ghezel Ayagh, Soraya (2006). Children's literature and promote reading, Tehran: Samt , Fourth Edition Harajy, Own. Sanderr, Christine. Dickson, David (1998). Social skills in interpersonal communication. Translated by Khashayar Beigi and Mehrdad Firoz Bakht, Tehran: ]Publication of growth Levy, A. (2005). Fundamentals of educational planning, translated by Farideh ]Mashayekh , Tehran : Bureau of educational assistance Loutan, Koi (1996). Comparative education, translated by Mohammad Yamani Douzi Sorkhabi , Tehran side, First Edition Mahmoodi, Mohammad Taghi. (2011). Content analysis Social sciences Textbook in Secondary School from the Perspective of Citizenship Education Approach. Research in Curriculum Planning, Volume 8, No 1, 2, Spring & Summer. Maleki , Hassan (2002). Lesson planning (action) , Tehran : School , Fourth Edition Meredith Gall, Walter Borg. Joyce Gall (2003). Qualitative and quantitative research methods in psychology, education, effort, Ahmad Reza Nasr, Tehran: Institute for Humanities research and editing books, universities, R & D Center for Humanities martyr Beheshti University Nik Bakhsh, Azam (2008). Content analysis of English textbooks for junior high school and pre-university based on revised Bloom's taxonomy within the survey and comparison of these two books, according to the domains Thesis of Master of Teacher Training University, Tehran, Iran Norian, Mohammad (2009). A practical guide content analysis of primary school textbooks, Tehran, publishing Council. Rashidi, Marzieh (2008). TV review infallible in religious books, Persian and Iranian elementary school social studies, master's thesis, Tarbiat Moallem University of T Sadegh Zadeh , Alireza . Ahmadi Far, Mehrdad (2008). Acquisition hides important variable affecting students' quality of life, Journal of Cultural Engineering, Second Year, No. 19 and 20 in August and September Shokouhi, Gholamhossein (1989). The nature of the growth process and philosophy courses education Quarterly, Issue 18 Yarmohammadian, Mohammad Hossein (2009). Principles of curriculum planning, Tehran: Memorial Book, Sixth Edition Bauminger, N., Edelsztein, H. S., &Morash, J. (2005). Social information processing and emotional understanding in children with LD. Journal of Learning Disabilities, 38(1). Hines, A. R., & Paulson, S. E., (2006). Parents and teachers perceptions of adolescent storm and stress: Relations with parenting and teaching styles. Adolescence, 41. Gresham, F.M. & Elliot, S.N. (1990). The Social skills Rating System American Guidance Service, Circle Pines, MN. Rudy, R. M., Popova, L. & Linz, D. G. (2010). The Context of Current Content Analysis of Gender Roles: An Introduction to a Special Issue. Sex Roles, 62. Bauminger, N., Edelsztein, H. S., &Morash, J. (2005). Social information processing and emotional understanding in children with LD. Journal of Learning Disabilities, 38(1). Hines, A. R., & Paulson, S. E., (2006). Parents and teachers perceptions of adolescent storm and stress: Relations with parenting and teaching styles. Adolescence, 41. Gresham, F.M. & Elliot, S.N. (1990). The Social skills Rating System American Guidance Service, Circle Pines, MN. Rudy, R. M., Popova, L. & Linz, D. G. (2010). The Context of Current Content Analysis of Gender Roles: An Introduction to a Special Issue. Sex Roles, 62.
_||_