تحلیل جایگاه مؤلفههای تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسی
محمد جمالی تازه کند
1
(
1دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
)
محسن طالب زاده نوبریان
2
(
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی،
)
محمود ابوالقاسمی
3
(
3استادیار گروه علوم تربیتی و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید
)
الکلمات المفتاحية: تحلیل محتوا, آنتروپی شانون, تربیت شهروندی, مؤلفههای شهروندی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفههای تربیت شهروندی یعنی دانش، مهارت و نگرشهای شهروندی در کتابهای درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه صورت گرفته است. در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کتابهای درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود و با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و به دلیل محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرف نظر شده، کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت گردآوری دادهها چک لیست تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و روایی آن توسط متخصصان این حوزه تأیید شد. به منظور تعیین پایای ابزار تحقیق از روش حاصل گشت. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر ۸۷ بازآزمایی استفاده و مقدار ضریب همبستگی واحد 99 واحد به دانش شهروندی، 248 واحد ضبط شمارش شده، 3194 آن است که از مجموع واحد به نگرش شهروندی اختصاص دارد. این در حالی است که هر 103به مهارت شهروندی و یک از شاخصهای مربوط به مؤلفههای تحقیق به صورت نامتوازن مورد توجه قرار گرفته و کتابهای درسی نیز به یک نسبت به مؤلفههای شهروندی نپرداخته است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر بازنگری برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه در راستای توجه بیشتر به مؤلفهها و شاخصهای کمتر مورد توجه، ضروری به شمار میآید.
_||_