رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمحمد عظیمی 1 , موسی پیری 2 , تقی زوار 3
1 - 1کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، مدرس دانشگاه پیام نور، خلخال، ایران
2 - 2 و 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان شرقی، ایران
3 - 2 و 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی، آذربایجان شرقی، ایران
الکلمات المفتاحية: یادگیری خودنظم داده, فرسودگی تحصیلی, مدارس متوسطه, عملکرد تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرسودگی تحصیلی و یادگیری خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه اردبیل در سال تحصیلی 90 ـ 89 است. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی و نمونه پژوهش شامل 379 نفر دانشآموز دختر و پسر بوده که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از میان 162 دبیرستان انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها برای سنجش فرسودگی تحصیلی پرسشنامه برسو سال (1997) و برای یادگیری خودتنظیمی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری سال (1990) و برای عملکرد تحصیلی معدل کل نیمسال اول بوده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین ابعاد فرسودگی تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه منفی و بین یادگیری خودنظم داده و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. در تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر مشاهده شد که نسبت به یادگیری خودنظم داده، فرسودگی تحصیلی بیشترین واریانس عملکرد تحصیلی را پیش بینی میکند. همچنین تحلیل 2 t هتلینگ نشان داد که تفاوت معناداری با مقدارآماره (019/0=P؛27/0=2 t هتلینگ) بین ترکیب سه متغیر وابسته در دو گروه دانشآموزان دختر و پسر وجود دارد. تحلیلهای آزمون تی نمونههای مستقل نمایان ساخت که دانشآموزان دختر و پسر تنها در متغیر عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری با هم دارند؛ به طوری که میانگین عمکرد تحصیلی دانشآموزان دختر32/17 و میانگین عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر 99/16 است.