مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان از دیدگاه دبیران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیمهوش عباسی 1 , غلامرضا احمدی 2 , احمدرضا لطفی 3
1 -
2 -
3 -
الکلمات المفتاحية: زبان انگلیسی, یادگیری, یاددهی, دوره متوسطه,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق بررسی مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بود. سؤالات تحقیق با توجه به عوامل واژگان زبان فارسی، نظامآوایی زبان فارسی، دستور زبان فارسی، عوامل آموزشی، فردی و فرهنگی و اجتماعی مشکلات یاددهیـ یادگیری درس زبان انگلیسی مطرح شده است. این تحقیق چون به بررسی مشکلات یاددهی و یادگیری درس زبان انگلیسی دانشآموزان دوره متوسطه میپردازد، توصیفیـ پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دبیران شهر اصفهان 398 نفر است که براساس روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ساده 105 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محققساخته مشکلات یاددهی و یادگیری زبان انگلیسی با 44 سؤال بستهپاسخ برحسب طیف پنج درجهای لیکرت بود که روایی آن بهصورت صوری و محتوایی مورد تأیید استادان با تجربه و متخصص در این زمینه قرار گرفت و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرانباخ 89/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و استنباطی (آزمون t) با استفاده از نرمافزار آماری SPSS صورت گرفت. یافتهها نشان داد نقش عوامل فرهنگیـ اجتماعی، فردی و آموزشی بیش از سطح متوسط است و عوامل نظام آوایی، واژگان زبان فارسی و دستور زبان فارسی تأثیر چندانی در مشکلات یاددهی ـ یادگیری درس زبان انگلیسی در دوره متوسطه نداشته است. همچنین براساس یافتهها تفاوت معناداری بین نظرات دبیران در خصوص مشکلات یاددهی ـ یادگیری زبان انگلیسی برحسب مدرک تحصیلی و سابقه خدمت وجود ندارد، اما این تفاوت برحسب جنسیت در خصوص عوامل فردی معنادار بود.