بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، مهندسی عمران و صنایع غذایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیحسین مومنی مهموئی 1 , مرتضی کرمی 2 , علی مشهدی 3
1 - 1گروه علوم تربیتی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - 2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
3 - 3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: بازار کار, حسابداری, مهارتهای اشتغالزا, مهندسی عمران, صنایع غذایی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی میزان آموزش مهارتهای اشتغالزای مورد نیاز بازار کار در برنامههای درسی کارشناسی ناپیوسته حسابداری، صنایع غذایی و مهندسی عمران و روش پژوهش از نوع زمینه یابی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل اعضای هیأت علمی، مدرسان و دانشجویان ترم آخر کارشناسی رشتههای حسابداری،صنایع غذایی و مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه است که کل جامعه آماری مورد پژوهش قرار گرفت. تعداد دانشجویان حسابداری 63 نفر، مهندسی عمران 78 نفر و صنایع غذایی 37 نفر است و استادان رشته حسابداری 12 نفر، مهندسی عمران 35 نفر و صنایع غذایی 8 نفر هستند. تعدادکل دانشجویان سه گروه 178 نفر و کل استادان سه گروه 55 نفر است. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه محقق ساخته و آمار توصیفی برای توصیف دادهها و آزمونt تک نمونهای برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان میدهند که دانشجویان (به جز فناوری اطلاعات، مدیریت خود و یادگیری) و استادان رشته حسابداری بر این باورند که مهارتهای اشتغالزا در برنامه درسی این رشته آموزش داده نمیشود. دانشجویان رشته مهندسی عمران معتقدند که مهارتهای اشتغالزا (به جز برنامهریزی و مدیریت خود)آموزش داده میشوند، استادان رشته مهندسی عمران نیز اعتقاد دارند که مهارتهای اشتغالزا (به جز حل مسأله، برنامه ریزی، مدیریت خود و یادگیری) آموزش داده میشوند. دانشجویان رشته صنایع غذایی هم بر این اعتقادند که مهارتهای اشتغالزا (به جز برنامه ریزی، ارتباط، فناوری اطلاعات و یادگیری) آموزش داده میشوند، استادان رشته صنایع غذایی نیز باور دارند که از مهارتهای اشتغالزا، تنها کار تیمی آموزش داده میشود.
_||_