تبیین اهداف برنامه درسی پرورش هوش اخلاقی کودکان دوره ابتدایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیسعید وزیری یزدی 1 , علی رضا یوسفی 2 , نرگس کشتی آرای 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
2 - استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
3 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, هوش اخلاقی, دوره ابتدایی, هدف,
ملخص المقالة :
با هدف بررسی فرایند تدوین اهداف برنامه درسی پرورش هوش اخلاقی، در این تحقیق از روش تحلیل محتوای کیفی مبتنی بر تکنیک مقولهبندی قیاسی و بر اساس رویکرد مایرینگ (Mayring) استفادهشده است. حوزه موردمطالعه شامل متون چاپی و الکترونیکی برگرفته از آثار اندیشمندان و نظریهپردازان حوزههای هوش اخلاقی و نوفهمگرایی برنامه درسی که از طریق روش نمونهگیری هدفمند، متون منتخب تعیین و از طریق روش فیشبرداری مبادرت به جمعآوری اطلاعات گردید. با در نظر گرفتن پاراگراف بهعنوان واحد تحلیل، کدگذاری انجام و مفاهیم و مقولهها استخراج گردیدند. یافتهها حاکی از آن بود که رشد عملکرد اخلاقی، رشد تفکر اخلاقی، ایجاد منش اجرایی و اخلاقی، رشد اعتقادات مذهبی، پرورش دید زیباشناختی به اخلاق، پرورش آزادی اندیشه و رفتار، رشد تفکر خلاق، پرورش تفکر انتقادی، تربیت شهروند نیک و قانونمدار، ایجاد باور مردمسالاری، رشد انگیزش درونی، پرورش روحیه مراقبت و غمخواری از طریق فهم همدلی با ساختار و آموزش و مراقبت، رشد آگاهیها و رفتارهای اجتماعی از طریق درک زندگی اجتماعی و آموزش آگاهیهای اجتماعی، پرورش وجدان کاری، رشد فضیلت محبت و همدلی، پرورش انگیزه کمالجویی، تقویت مهارت قانونگرایی، رشد خود مراقبتی و وجدان اخلاقی و پرورش تفکر عمیق و فلسفی نسبت به خود و پدیدهها، تعیینکننده اهداف برنامه درسی پرورش هوش اخلاقی کودکان دوره ابتدایی میباشند.
Borba, M. (2005).The step-by-step plan to building moral intelligence, Nurtuing Kids Heart & Souls, National Educator Award, National council of self-esteem.Jossey-Bass.
Borba, M. (2011).Moral intelligence, Translated by F.Kavosi.Tehran.Roshd [Persian].
Fathi vajargah, K. (2012).Curriculum,toward new identities.Tehran.Aeej [Persian].
Flick, O. (2012). An introduction to qualitative research, Translated by H.Jalili.Tehran.Ney [Persian].
Ghaderi, M. (2014).Practice and theory in curriculum studies.Tehran.Ava-y-noor [Persian].
Ghaderi,M. (2009).Substrate understanding of thecurriculum. (second edition).Tehran.Yadvar-e-ketab [Persian].
Ghadimi, L. (2013).Maxine Greene aesthetic implications theory.Human Sciences Faculty of Educational Sciences.Malayer UN [Persian].
Karamafrooz, M. (2012).Designing a model of Citizenship education Curriculum for Junior high school students. Journal of Research in Educational Management,3(2) [Persian].
Kell, p. Vialle, w. Konza, D & Vogl, G. (2008).Introduction - Learning and the learner: exploring learning for new times.University of Wollongong Press.
Khosravi, Z & Bagheri, Kh. (2009).Guidance for Interalization of Values through Curriculum. Journal of Curriculum Studies, 2 (8): 105-81 [Persian].
Larkian, M & et.al (2012).Designing and Validating of optimal pattern Art Curriculum for Iranian Elementary Schools. Journal of Curriculum Studies,6(21) [Persian].
Lickona, T. (1999).Character education: the cultivation of virtue. C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional-design theories and models (vol. II). (Mahwah, NJ: Erlbaum Associates).
Lickona, T. (2014).My 45-Year Journey as a Moral and Character Educator: Some of what I think I’ve Learned.An Invited Lecture at the Jubilee Centre for Character and Virtues University of Birmingham, England.
Lickona, T. (1984).Combatting Violence with Values: The Character Education Solution.Law Studies.NYSBA.LYC.Vol XIX.No2.
Lotfabadi, H. (2005).Review of Piaget and Kohlberg and Bandura's moral development theories and presentation of new model for research on Iranian students moral development. Quarterly Educational Innovations, No. 11, Fourth year.Tehran [Persian].
Noddings, N. (1984). Caring, a feminine approach to ethics and moral education.Berkeley: University of California Press.
Nucci L. (2016). Recovering the role of reasoning in moral education to address inequity and social justice.Journal of Moral Education.Accessed: http: //www.tandfonline. com/doi/full/10.1080/03057240. 2016. 1167027.
Rahmani, Sh, Aliaskari, M & Ghaedi,Y. (2010) Designing and Validating a model of Spirit Cooperation Curriculum. Cooperatives Journal,21(2) [Persian].
Yarmohamadian, M.H. (2010).Curriculum development principles, philosophical, psychological and sociologicalFoundations.Tehran.Yadvar-e-ketab [Persian].
_||_