بررسی رابطه بین باورها و مؤلفههای ساخت و سازگرایی در محیط کلاس درس ریاضی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیفاطمه احمدپور مبارکه 1 , محمدرضا فدایی 2 , ابوالفضل رفیع پور 3
1 - 1دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 - 2استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان
3 - 3استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان و مرکز پژوهشی ریاضی ماهانی
الکلمات المفتاحية: روش تدریس, محیط کلاس درس, ساخت و سازگرایی, باورهای معلمان, معلمان ریاضی متوسطه,
ملخص المقالة :
فلسفه و دیدگاه معلمان ریاضی نسبت به ماهیت ریاضی نقش اساسی در تعیین تلقی آنها از فرایند یاددهی ـ یادگیری درس ریاضی دارد که این امر به نوبه خود بر کیفیت آموزشی تأثیر مستقیم میگذارد. هدف از انجام پژوهش حاضر توصیف و شناسایی باورهای مرکزی معلمان ریاضی ساخت و سازگرا است. در این مطالعه، باورهای 5 معلم ریاضی متوسطه به دقت مورد بررسی قرار گرفته و نیز میزان سازگاری محیط کلاسدرسهای این معلمان با اصول ساخت و سازگرایی سنجیده شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه پیمایش باورها، پرسشنامه پیمایش ساخت و سازگرایی محیط کلاس درس، مصاحبه نیمهساختاری و مشاهده کلاس درس است. دادهها به روش تحلیل محتوا تلخیص و ساختاربندی شد. یافتههای حاصل از دادههای مربوط به 5 معلم نشان داد که محیط کلاس درس 2 نفر از آنها بیشترین سازگاری را با اصول ساخت و سازگرایی دارد. بررسی باورهای این 2 معلم منجر به شناسایی 6 باور مرکزی شد که با اصول ساخت و سازگرایی مطابق است.
_||_