بررسی انواع و مدت زمان استفاده از بازیهای رایانهای و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس شهر کرمان
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیفاطمه مهرابی فر 1 , حمید مرتضوی 2 , مهدی لسانی 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 - 2کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
3 - 3استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, بازی, بازیهای رایانهای,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین انواع و مدت زمان استفاده از بازیهای رایانهای و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس دولتی دوره راهنمایی ناحیه 2 شهر کرمان و توصیفی از نوع همبستگی است. تعداد 10289دانشآموز جامعه آماری را تشکیلمیدهند که حجم نمونه شامل 453 نفر است که از طریق نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. برای گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته به کار رفت که پایایی آن با استفاده از روش باز آزمایی و آلفای کرانباخ به ترتیب 85/0 و 81/0 مورد تأیید قرار گرفت و برای تجزیه و تحلیل دادهها نرم افزار spss ،جداول توصیفی، آزمون ANOVA، آزمون کای دو و ضریب همبستگی پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن است که دانشآموزان قوی، بازیهای ماجرایی را در اولویت قرار دادهاند و دانشآموزان متوسط و ضعیف، بازیهای جنگی را ترجیح میدهند. بیشترین نوع بازی انجام شده توسط دانشآموزان، بازیهای ماجرایی است. پسران بیشتر بازیهای جنگی و ورزشی را انتخاب میکنند و دختران بازیهای ماجرایی را میپسندند. بین مدت زمان استفاده از بازیها و پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد (P>0.05) اما میان نوع بازیهای رایانهای و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد (P < 0.05). مهمترین معیار انتخاب بازیها نظر شخصی فرد و هیجان موجود در بازیها است و میان این معیارها و انتخاب نوع بازی رابطه معناداری وجود دارد (P < 0.05).گرایش دانشآموزان قوی به بازیهای رایانهای کم ولی گرایش دانشآموزان متوسط و ضعیف به بازیهای رایانهای زیاد است.
_||_