تأثیر کلاس درس معکوس بر انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیفاطمه جوشقان نژاد 1 , محسن باقری 2
1 - کارشناس ارشد تکنولو‍ژی آموزشی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اراک
2 - استادیار تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اراک
الکلمات المفتاحية: آموزش معکوس انفرادی, آموزش معکوس گروهی, انگیزش تحصیلی, درس کامپیوتر,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش به روش معکوس بر انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشجویان در درس کامپیوتر صورت گرفته است. جامعة آماری شامل دانشجویان فنّاوری آموزشی دانشگاه اراک در اولین نیمسال تحصیلی 95-94 است. 41 نفر از افرادی که درس مقدمات کامپیوتر را انتخاب کرده بودند بهعنوان نمونه تحقیق بهصورت هدفمند در نظر گرفته شدند. دانشجویان به حسب تصادف در گروههای آموزش معکوس گروهی (14 نفر)، آموزش معکوس انفرادی (14 نفر) و گروه کنترل (13 نفر) جای گرفتند. در مطالعة حاضر از طرح تحقیق نیمهآزمایشی استفاده شده است. در گروه کنترل روش آموزش سنتی بود و در دو گروه آزمایش روش کلاس معکوس اجرا شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. ضرایب پایایی پاره مقیاسهای این ابزار با استفاده از فرمول 20 کودر-ریچاردسون بین 05/0 تا 084/0 گزارش شد. بهمنظور اندازهگیری یادگیری از آزمون یادگیری معلم ساخته استفاده شد، روایی صوری و محتوایی این آزمون توسط دو تن از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. همچنین از روش آماری تحلیل واریانس (Anova) و کوواریانس (Ancova) بهمنظور تحلیل دادهها استفاده شد. بر اساس نتایج پژوهش میانگین انگیزش تحصیلی دانشجویان در کلاسهای معکوس نسبت به کلاس سنتی افزایش یافته بود هرچند که اختلاف معنادار نبود و تنها در مؤلفه انگیزش بیرونی اختلاف معنیدار بود. همچنین میانگین یادگیری دانشجویان در کلاسهای معکوس نسبت به کلاس سنتی افزایش یافت هرچند که اختلاف معنیدار گزارش نشد و تنها در زیرمقیاس یادگیری عملی بین گروهها اختلافها معنیدار بود. میتوان نتیجه گرفت که کلاس معکوس در صورت فراهم کردن زمینه برای اجرا نسبت به آموزشهای سنتی کارآمدتر است.
Badiee, Elahe; Farajollahi, Mehran. (2016).
The effect of designed content based on every Gardner’s multiple intelligence in interactive gamut on students’ learning in conservatory school in compound education. Journal of research in curriculum planning. 13(22),13-22. [Persian
Baker, J. W. (200). The “Classroom Flip”: Using web course management tools to become the guide by the side. In J. A. Chambers (Ed.), Selected papers from the 11th International Conference on College Teaching and Learning (pp. 9-17). Jacksonville, FL: Florida Community College at Jacksonville.
Baker, J. W. (2011).The origins of “The Classroom Flip”. Unpublished manuscript, Department of Media & Applied Communications, Cedarville University, Cedarville.
Brewer, Ay.dabylv; Dvzhvnj, Zh.a; Astvnt, V.zh. (2004). To online learning (e) the transition from traditional teaching and communication strategies. Translation F. elders and Abbas businessman. Tehran: Nshrag·h. (Published in the original language. 2001). [persian]
Brur, A.W. (2003). Moving to onlin learning, making transition form traditional instruction and communication strategies. Translated by Faride Mashyekh and Abas Bazargan harandi. Tehran: Aghah publication. [persian]
Butzler, Kelly B. (2014). The Effects of Motivation on Achievement and Satisfaction in a Flipped Classroom Learning Environment. Dissertation Manuscript. Submitted to Northcentral University. Graduate Faculty of the School of Education in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of doctor of education.
Crumpacker, N. (2003). Faculty pedagogical approach skill and motivation intoday's distance education milieu. ERIC Document Reproduction Service.
Durrell, Caroline. (2014). Reverse the effect of class biology lesson years 2012 to 2011.
Electronic publishing: school growth Frda.dvrh 11, No. 5.
Ebadi,Rahim. (2007). Information technology and education. Tehran: Institute for Development of educational technology smart schools. [persian]
Farah, Mireille. (2014). The Impact of Using Flipped Classroom Instruction on the Writing Performance of Twelfth
Grade Female Emirati Students in the Applied Technology High School (ATHS). Dissertation Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements of the Degree of Master of Education in Teaching English to Speakers of Other Languages (TESOL). The British University in Dudai.
Ghandali, Zahra; Zarrabian, Farzan; Jafari, Fataneh; and Tajik Filstan, Hasan. (2015). Effect of electronic bag software on achievement motivation of middle school student, Journal of information and communication technology in education. 4(2).15-30. [persian]
Harter S, (1981).A new self -report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in classroom: Motivational and informational componaents, Developmental Psychology, 17 (3), 300-312.
Harter, S & Jackson, B. K,. (1992). Trait versus nontrait conceptualization of intrinsic/extrinsic motivational orientation, Motivation and Emotion, 16,209-230.
http://lessonplanspage.com/teachers-guide-to-the-flipped-classroom/
Karimi, Abdul Azeem. (2005). Education inhibits creativity. Journal of Management Education. [persian]
Khosravi, Mhbobah. (2003).Education in the information society seminar information society and training. Shiraz University. [persian]
Lage, M. J., Platt, G. J., & Treglia, M. (2000). Inverting the classroom: A gatewaytocreating an inclusive learning environment. The Journal of Economic Education,
31 (1), 30–43.
Musallam, R. (2010). The effects of screencasting as a multimedia pre-training tool to manage the intrinsic load of chemical equilibrium instruction for advanced high school chemistry students (Doctoral Dissertation, University of San Francisco).
Naeemi Hoseini, Fakhrozaman; Zare, Hosein; Hormozi, Mahmood, Shaghaghi, Farhad; Kaveh, Mohammad Hosein. (2011). Blended learing and its effect on students achievement motivation and satisfaction. Journal of Technology of education. 7(1).23-32. [persian]
Namur, Joseph, a rare, self-pr ...; Shariatmadari, Ali, Saif Naraqi, Mary. (2011). The impact of web-based learning and problem-solving approach to the development of logical thinking English language students of Islamic Azad University, Ardabil. Journal of Curriculum Development, University Branch. Volume 2. 1 and 2. P. 84-95. [persian]
Pak Nia, Leila, Nadi, Muhammad Ali, Safari, John M. Zadeh, Hossein. (2014). Fifth-grade science-based educational software designed metacognition and its effect on student motivation and academic achievement. Journal of Curriculum Development, University Branch. Volume 2. No. 12. pp. 24-35. [persian]
Karimi, Sadigheh; Nasr, Ahmadreza; Sharif, Mostafa. (2016). Universtiy challenges in compiling of the suitable content with competencies of lifelong learner. Journal of research in curriculum planning.13(23),14-26. [persian]
Oudi, Dawood; Nazeeri, Ahmad; pasban, F; Kianfar, S. (2007). Study Students view regarding the factors affecting their academic motivation. Journal of Birjand University School of Nursing. Number:2.s (1). p: 39-35. [persian]
Rais Dana, F. Liqaa. (2004). Educational Technology is committed in the field of learning. Seminar on Engineering Education Reform. [persian]
Rovai, A. P., & Jordan, H. M. (2004). Blended learning and sense of community: A comparative analysis with traditional and fully Online graduate course. The International Review of Research in Open and Distance Learning. 5, 2, ISSN: 1492-3831.
Santrak, John W.. (2004). Educational Psychology. Translators: Daneshfar, Saeedi Shahidah, Araghchi Mahshid. (2009). Tehran: Rasa. [persian]
Serrano, H. M., Gonzalez, S. M. & Munoz, R. J. (2009). Designing learning environments improving social interactions: essential variables for virtual training space. Procedural Social and Behavioral Science. 1: 2411-2415.
Staker, H., & Horn, M. (May2012). Classifying K–12 Blended learning.
I N NOS IGH T I N S T I T U T E.
Talib zadgan, Mitra. (1999). Factors contributing to the successful academic achievement of students in Ahwaz third girl. Internal Journal of Khvzstan Research Council. Numbers:1. [persian]
Wei Zheng; Timothy Becker and Xuedong Ding. (2014). The Effects of "Flipped Classroom" Concept on the Effectiveness of Teaching. Department of Engineering and Technology, Department of Construction, Department of Operations and Management, University of Wisconsin -Stout,Menomonie
Wolff, L. C., & Chan, J. (2016). Flipped Classrooms for Legal Education. Springer.
_||_