مطالعة تأثیر دو روش یاددهی - یادگیری ترکیبی (سنتی و تلفن همراه) و (سنتی و وبلاگ و تالار گفتگو) بر انگیزة پیشرفت دانشآموزان پایه نهم
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیافسانه عزیزی علویجه 1 , فروزان ضرابیان 2
1 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، ایران
2 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: تدریس سنتی, یاددهی-یادگیری ترکیبی, انگیزه پیشرفت,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دو روش تدریس ترکیبی (سنتی و وبلاگ، تالار گفتگو) و روش تدریس (سنتی و تلفن همراه) برای یادگیری انگیزه پیشرفت دانشآموزان پایه نهم انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی با گروه گواه و شاهد است. جامعة آماری پژوهش 100 نفر از دانشآموزان پایه نهم در منطقه 20 تهران ناحیه 5 در سال تحصیلی 1394-95 که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به 4 گروه 25 نفری دانشآموزان دختر و پسر دستهبندی شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه هرمنس (1977) صورت گرفت. ضریب پایایی محاسبه شده برای پرسشنامه به میزان 84/0 به دست آمد است. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آمار توصیفی نظیر (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی نظیر (آزمون t مستقل و t وابسته) با نرمافزار spss22 به دست آمد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مؤلفههای انگیزه پیشرفت در 3 مؤلفه اعتمادبهنفس، سختکوشی و پشتکار در گروه دانشآموزان پسر وبلاگ و تالار گفتگو در برانگیختن انگیزه پیشرفت موفقتر عمل کرده و در مؤلفه آینده عملکرد یکسانی از هر دو روش دیده شد. در گروه دانشآموزان دختر در مؤلفه اعتمادبهنفس و پشتکار استفاده از وبلاگ و تالار گفتگو بهتر و در مؤلفه آینده نقش تلفن همراه مؤثرتر بوده است و در آخر در مؤلفه سختکوشی نقش هر دو روش یکسان بود.
blended learning teaching, traditional teaching,
motivation