بررسی رابطه بین هوش معنوی، ذهنیت فلسفی و باورهای دینی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیفاطمه دانشی لیسار 1 , علی اکبر خسروی بابادی 2
1 - دانشجوی مقطع ارشد، رشته فلسفه تعلیم و تربیت؛ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - عضو هیئتعلمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: تعمق, ذهنیت فلسفی, انعطافپذیری, جامعیت, هوش معنوی, باورهای دینی, هوش,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش معنوی، ذهنیت فلسفی و باورهای دینی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای تعداد 200 نفر از دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008)، ذهنیت فلسفی و پرسشنامه باورهای دینی استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون t و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شد؛ نتایج بررسی نشان داد که بین هوش معنوی، ذهنیت فلسفی با باورهای دینی همبستگی معناداری وجود دارد. بهطوریکه 45 درصد از واریانس باورهای دینی از طریق هوش معنوی قابل تبیین است از طرف دیگر 47 درصد از واریانس باورهای دینی توسط ذهنیت فلسفی قابل تبیین است. در پایان نیز پیشنهادهای کاربردی ارزندهای برای ارائه با متصدیان تربیتی ارائه شده است.
Amram, Joesph, Yosi (2005), Intelligence beyond IQ: The contribution of Emotional and spiritual intelligence to effective business leadership.
Amram, Y. & Dryer, C. (2007), the Development and preliminary validation of the integrated spiritual intelligence scale (ISIS), Palo Alto, CA, Institute of Transpersonal Psychology, Working Paper.
Burden, R. & Nichols, L. (2013). Evaluating the process of introducing a thinking skills program into the secondary school curriculum, Research Papers in Education,15(3), 293–306.
Gardner, H. (1983), Frames of mind, New York, Basic book
Gardner, H., Ling, P. K., Elamm, L., & Silverman, J. (1999), Comprehension and appreciation of humorous material following brain damage, Brain, 98 (3): 399- 412.
Golman, D. (1998), "Working with emotional intelligence", Hand book of intelligence, pp: 390-420, Cambridge University Press
Goldman, R. G. (2012), Religious Thinking from Childhood to Adolescence, London: Routledge & Kegan Paul.
Golman, D. (2001), “Emotional enteligence: Issue in paradigm bulding in cherniss”, Sanfrancisco Jossy Bass.
Mayer, J. D., Roberts, R. D., & Barsade, S. G. (2008), Human abilities: Emotional intelligence, Annual Review of Psychology, 59, 507–536.
Mayer, J. D., Salovey, P., Aruso, & Sitarenios, G. (2003), measuring emotional intelligence, MSCEII, Vol 20, 97 – 105.
Nasel, D. (2004), "Spiritual orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional, Christianity and new age/individualistic spirituality", Unpublished Doctoral Dissertation, University of South Australia.
Smith, Philip, G. (2011). What is philosophy education?. U.S.A.: McMillan. Webster dictionary of the English language. (2003). New York.
Wigglesworth, C. (2015), spiritual intelligences and why it matters, the internet: www. Conciouspursuit.com. innerwords messenger: A newslatter to spark the Inner rourney, Retrived from
Wong, C., & Low, K. (2002), the effect of leader and follower emotion intelligence on performance and attitude, Journal of the leader ship Quartely, 73, 243-274.
Zhan, L (1992), Quality of life: conceptual and measurement issues, Journal of advanced nursing, Vol. 17, pp: 795-800.
Zohar, D, & Marshall, I. (2000), "SQ: connecting with our spiritual intelligences", New York, bloomsburry.
_||_