بررسی انطباق عناصر برنامه درسی مقطع کارشناسی نظام یادگیری الکترونیکی با آموزههای رویکرد سازندهگرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان دانشگاه پیام نور
الموضوعات : Research in Curriculum Planningطیبه داستانپور 1 , حسن کرمعلیان 2 , محمدرضا سرمدی 3 , مهران فرجالهی 4
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، اصفهان، ایران
3 - استاد، علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور مرکز تهران، تهران، ایران.
4 - استاد، علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور مرکز تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سازندهگرایی, یادگیری الکترونیکی, دانشگاه پیام نور, برنامه درسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی از دیدگاه استادان و دانشجویان این دانشگاه به روش توصیفی - پیمایشی انجام گرفت. حجم جامعه 1987 استاد و 19882 دانشجویان قطبهای الکترونیکی دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 96-95 بودند. با استفاده از فرمول حجم نمونهگیری کوکران تعداد 320 استاد و تعداد 375 دانشجو با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی در چهار عنصر (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) با 41 گویه بر اساس طیف 5 درجهای لیکرت بود. برای تعیین انطباق برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی با رویکرد سازنده گرایی از روایی صوری و محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی آن 86 /0 محاسبه شد. دادههای گردآوری شده از پرسشنامه با استفاده از نرمافزار Spss21 و با استفاده از آزمونهایتی تک نمونهای و تحلیل واریانس چند متغیره، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در هر 4 عنصر ذکر شده، میانگین پاسخهای دانشجویان و استادان، کمتر از حد متوسط بوده و معنادار نیست و برنامه درسی نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه پیام نور با اصول پیشنهادی رویکرد سازنده گرایی انطباق ندارد. طبق نتایج تحلیل واریانس چند متغیره تفاوت معناداری بین دیدگاه استادان و دانشجویان قطبهای الکترونیکی دانشگاه پیام نور در چهار مؤلفه برنامه درسی وجود ندارد.
