اثربخشی آموزش درس علوم مبتنی بر نظریه هوشهایچندگانه بر خلاقیت دانشآموزان دختر پنجم ابتدایی
الموضوعات : پژوهش در برنامه ریزی درسیحسن غریبی 1 , جلیل اصلانی 2 , مهزاد عبدالملکی 3
1 - استادیارگروه روانشناسی دانشگاه پیام نور
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
الکلمات المفتاحية: آموزش علوم, تدریس, نظریه هوشهای چندگانه, خلاقیت,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش درس علوم مبتنی بر نظریه هوشچندگانه بر خلاقیت دانشآموزان دختر دوره ابتدایی پایه پنجم شهر قروه بود. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی از نوع پژوهشهای مداخلهای و با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل صورت گرفت. جامعة آماری این تحقیق شامل کلیة دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پایة پنجم شهر قروه بود که تعداد کل آنان 550 نفر بود. نمونة آماری در این پژوهش عبارت بود از 53 نفر از دانشآموزان دختر دورة ابتدایی پایه پنجم شهر قروه بهطوریکه افراد گروه نمونه به شیوة نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش خلاقیت از آزمون خلاقیت تورنس فرم ب تصویری استفاده شد. تجزیهوتحلیل یافتهها با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. یافتهها نشان داد که آموزش درس علوم مبتنی بر نظریه هوشچندگانه بر نمره کل متغیر خلاقیت دانشآموزان مؤثر بوده است. ابعاد خلاقیت از جمله انعطافپذیری، اصالت، بسط و سیالی هم مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد نمرات دانشآموزان در پسآزمون گروه آزمایش افزایش داشته است. بیشترین میزان افزایش نمرات در پسآزمون گروه آزمایش در بعد انعطافپذیری و کمترین آن مربوط به بعد بسط بود. نتایج بیانگر این است که استفاده از این راهبردها برای افزایش خلاقیت دانشآموزان توسط معلمان دوره ابتدایی کاربردی و مؤثر است.
Abdi,A. Noroozi, D. Maleki, H, & ebrahimi-ghawam, S. (2011). Comparative effectiveness of multiple Intelligence teaching based and traditional teaching methods on educational achievement and attitude to learning of science in 5 –k, Educational innovation magazine, 9(37), 101-120. [persian].
Armstrong, T. (2000). Multiple Intelligences in the Classroom (2nd ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Ausubel, P, D. (1964)Creativity, General Creative Abilities, and the Creative Individual, Bulletin of the Council for Research in Music Education, No. 3, pp. i-v
Armstrong, T. (2007).The curriculum superhighway.Educational Leadership, 64(8), 16-20.Retrieved May 31, 2007, from the EBSCOhost database.
Badiee, Elahe, & Farajollahi Mehran. (2016) The Effect of designed content based on every Gardner's Multiple Intelligences in interactive gamut on students learning in conservatory school in compound education. Research in curriculum planning. 2 (22):13-22. [Persian].
Berger, K.S. (2001).The developing person through the life span. U.S.A: worth publisher.
Bidmeshki, M (2006), creativity and literature education. Tehran, Teacher Development. [persian].
Campbell, B. (1996). Multiple Intelligences in the Classroom, Context Institute, Langley, WA. USA.
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Research Methods in education (6th. ed.). London: Rutledge.
Defries, J., & Polmin, R. (2004).Nature and nurtun during middle childhood. Oxford, UK: Blackwell.
Eisner, E. (2002). Mulltiple Intelligences.Its Tensions and Possibilities.Teachers College Record.V.106.PP.31-39.
Gardner, H. (1999). The disciplined mind: What all students should understand by Howard Gardner. New York: Simon & Schuster.
Gardner, H. (2002).New horiones for learning, USA: Seattle.
Gardner, H. (2006). Multiple intelligences new horizons. New York, New York: Basic Books.
Gardner, H. (2006). Multiple intelligences new horizons. New York, New York: Basic Books.
Hashemi, V. Bahrami, H. & Karimi, Y. (2006), Investigation of relationship between multiple Intelligence with choice field of study and educational achievement in students, Psychology magazine, 10(3), 275-287. [persian].
Hoerr, T.R. (2000). Becoming a Multiple Intelligences school. Alexandria, VA: ASCD.
Koksal, M., & Yel, M. (2007). The effect of multiple intelligences theory-based instruction on attitudes towards the course, academic
Komninou, I. (2010). New pedagogical theories in practice: multiple intelligences and eTwinning. Paper published on eTwinning learning event: multiple intelligences a challenge for eTwinning. http://learning lab.net/web/ multiple intelligences-a-challenge-in-etwinning/ welcome(CSS) Lazear, D. Higher.
Nooriemamzadeai, A. (2001), Comparative of effectiveness of IQ and EQ on personality, Educational innovation magazine, V 18. [persian].
Ozdemir, P., Guneysu, S., & Tekkaya, C. (2006).Enhancing learning through multiple intelligences. Journal of Biological Education, 40(2), 74-78. Retrieve August 1, 2008, from the EBSCOhost database.
Pashasharifi, H (2005), elementary study of Gardners theory of multiple intelligence, about educational subjects and students adjustment, Educational innovation magazine, 4(11), 11-34. [persian].
Sarmad, Z. Bazargan, A. & Hejazi, Z. (2011), Research methods in Behavioral Sciences, Tehran, Agah Publication. [persian].
Shekh-aleslami, R (1998) Investigation of relationship between attribute style, control center and with educational achievement by considering IQ variables, gender and family, educational science magazine. 4(2), 58-72. [persian].
Tili, S. (2007), intelligence, translated by Hassan emery, Tehran, cultural developmant publication.
Tina, B., & Gardner, H. (1990).A School for All Intelligence. Educational Leadership, Vol. 47, No. 7, pp: 33-36, Academic Research Library.
Torrance, E.P. (1990). Eight Partial replication of the Getzels and Jackson Study, Minneapolis University of Minnesota.
Torrance, E.P. (2006). Fostering Academic in gifted students. Eeic ECDigest.U.S.A Witting.A.F & Williams, G. (1384) Psychology. New york: McGraw-Hill.
Yousefi-Qasabsaraei, Mariam, & khazaei, Kamian(2012) Content analysis of biology book in second grade of high school based on Gardner’s theory of Multiple Intelligences. Research in curriculum planning. 2 (5):16-27. [Persian].
_||_