نقش ترس از ارزیابی منفی دیگران در پیش بینی ابعاد خلاقیت دانشجویان
الموضوعات :اعظم بیانلو 1 , رضا جعفری هرندی 2
1 - دکتری تخصصی روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, ترس از ارزیابی منفی, خلاقیت,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، بررسی نقش ترس از ارزیابی منفی دیگران در پیش بینی ابعاد خلاقیت دانشجویان بود که با روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه های پردیس فارابی، قم و صنعتی شهر قم در سال تحصیلی 98-1397 بود. نمونه شامل 200 دانشجوی مقطع کارشناسی (100 پسر و 100 دختر) بود که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. از پرسشنامه خلاقیت (Abedi,1993) و مقیاس ترس از ارزیابی منفی (Watson, Friend, 1969) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS24 با استفاده از روش t مستقل و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد. مطابق با یافته ها، نمره کل خلاقیت زنان و مردان تفاوت معنادار نداشت، اما در مقیاس ترس از ارزیابی منفی، تفاوت معنادار بود(0/0 p=).در تحلیل رگرسیون، متغیر ترس از ارزیابی منفی در گروه زنان نمره کل خلاقیت را تا 64 درصد توانست پیش بینی کند؛ اما در گروه مردان این پیش بینی فقط در نمره انعطاف پذیری آن ها معنادار بود(01/0p=). در نتیجه، ترس از ارزیابی منفی دیگران تا حد زیادی می تواند خلاقیت را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، فرهنگ جوامع در میزان ترس از ارزیابی منفی دیگران نقش تأثیرگذاری دارد و پیشنهاد می شود برای بروز خلاقیت افراد به ویژه زنان یک فضای حمایتی و غیر قضاوت گرانه فراهم شود.
منابع
Abra, J. (1994). Collaboration in Creative work: An initiative for investigation. Creativity research journal, 7(1), 205-218.
Almeida, L.S., Prieto, L.P., Ferrando, M., & Oliveira, E. (2008). Torrance test of creative thinking: The question of its construct validity. Thinking Skills and Creativity, 3, 53- 58.
Baer, J. (2008). Evidence of gender differences in creativity. Journal of Creative
Behaviour, 42(2), 78-105.
Bayanlou, A., Azad Fallah, P., & Rasoul Zadeye Tabatabayi, K.(2014). Assessment and comparison of creative thinking in monolingual and early equal bilingual children. Educational Innovations, 13(1), 92-107. [Persian]
Burns, T. R., Machado, N., & Corte, U. (2015). The sociology of creativity: Part 1: Theory: The social mechanisms of innovation and creative developments in selectivity. Human Systems Management, 34, 179-199.
Cohen-Chen, S., Halperin, E., Porat, Roni. & Bar-Tal, D. (2014). The Differential Effects of Hope and Fear on Information Processing in Intractable Conflict. Journal of Social and Poliltical Psychology, 2(1), 11-30.
Collard, P., & Looney, J. (2014). Nurturing creativity in education. European Journal of Education, 49(3), 348–364.
Denge, L., Wang, L., & Zhao, Y. (2016). How creativity was affected by environmental factors and individual characteristics: A cross-cultural comparison perspective. Creativity Research Journal, 28(3), 357-366.
Eisler, R., Donnelly, G., & Montuori, A. (2016). Creativity, Society, and Gender: Contextualizing and Redefining creativity. Interdisciplinary Journal of Partnership Studies, 3(2), 1-33.
Elmi, M., & Elyasi, S. (2009). Social factors affecting the acceptance of gender stereotypes (A case study of married working women, city sarab). The journal of sociology studies, 2(2), 53-75. [Persian]
Eysenck, M. W. (1985). Anxiety and cognitive-task performance. Personality and Individual Differences, 6, 579–586.
Farahini, N., Afrooz, G., Rasoulzadeh Tabatabaei, S. k., Tajik Esmaeili, M. (2011). The role of shyness in anticipating creativity among the gifted. Social and Behavioral Sciences, 30, 1476- 1480.
Gu, X., Dijksterhuis, A., & Ritter, S. M. (2019). Fostering children’s creative skills with the 5-I training program. Thinking skills and creativity. 32, 92-101.
Guven, M. (2010). An analysis of the vocational education undergraduate students' levels of assertiveness and problem-solving skills. Social and Behavioral Sciences, 2, 2064-2070.
Hennessey, B. A., & Amabile, T. M. (2010). Creativity. Annual Review of Psychology, 61, 569–598.
Kord Tamini, B & Valibeygi, R. (2011). The Impact of Gender, Age and Academic Branch on Self-Esteem of Students. Journal of Basic and Applied Scientific Research, 1(9), 1065-1069.
Mehrabizadeh-Honarmand, M., Najarian, B., & Baharloo, R. (1996). Relationship between perfectionism and social anxiety among college student. Journal of psychology, 3(3), 231-248. [Persian]
Moeeni, N., & Najafi Moghadam Nejad, M. (2014). The Relationship between worry and fear of negative evaluation whit social anxiety in students. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 3(1), 31-34.
Niusha, B., Farghadani, A., & Safari, N. (2012). Effects of assertiveness training on test anxiety of girl students in first grade of guidance school. Social and Behavioral Sciences, 46, 1385-1389.
Samiei, S. (2003). Comparison of psychological profile of creative and non-creative sciences and arts students of public universities of Tehran. Master Thesis in Educational Psychology. Alzahra University. [Persian]
Watson, D., & Friend, R. (1969). Measurement of social evaluative anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33(4), 448-457.
Weeks, H. W., Holmberg, R. G., Hart, T. A., Fresco, D. M., & Turk, C. L. (2005). Empirical Validation and Psychometric Evaluation of the Brief Fear of Negative Evaluation Scale in Patients with Social Anxiety Disorder. Psychological Assessment, 17(2), 179-190.
Zaidi, F. Z. (2010). Gender Differences in Human Brain: A Review. The open anatomy journal, 2, 37-55.
_||_