پیشبینی عملکرد شغلی و خلاقیت سازمانی با استفاده از عوامل استرسزای درون و برونسازمانی در کارکنان شرکت مخابرات شهر شیراز
الموضوعات :علیرضا قاسمی زاد 1 , وحید فرهادی 2
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت آموزشی واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی، شرکت مخابرات مرودشت
الکلمات المفتاحية: عملکرد, شرکت مخابرات, استرس برون و درونسازمانی, خلاقیت سازمانی, شغلی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش پیشبینی عملکرد شغلی و خلاقیت سازمانی با استفاده از عوامل تنشزای درون و برونسازمانی در کارکنان شرکت مخابرات شهر شیراز است. طرح پژوهش رابطهای از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش همه کارکنان اداره مخابرات شیراز (422 نفر) بود که از این تعداد 201 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامههای استرس (کوهن و ویلیامسون، 1988)، استرس شغلی (آلوزو، فارستین وورنک، 2004)، عملکرد شغلی (مککول، پاترسون، داویس و لاو، 2000)، خلاقیت شغلی (ایوانکویچ و ماتسون، 1990) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده گردید. یافتههای پژوهش حاکی از این بود که استرس برون و درونسازمانی قادر به پیشبینی 64 درصد از عملکرد شغلی کارکنان است (01/0P<). همچنین استرس برون و درونسازمانی قادر به پیشبینی 80 درصد از خلاقیت سازمانی کارکنان است (01/0P<).
Alves, M.G.D.M., Chor, D., Faerstein, E., Lopes, C.D.S., & Werneck, G.L. (2004). Short version of the" job stress scale": a Portuguese-language adaptation. Revista de Saúde Pública, 38(2), 164-171.
Badar, M.R. (2011). Factors Causing Stress and Impact on Job Performance, A Case Study of Banks of Bahawalpur, Pakistan. European Journal of Business and Management, 3(12), 9-17.
Cohen, S., and Williamson, G. (1988). Perceived Stress in a Probability Sample of the United States. Spacapan, S. and Oskamp, S. (Eds.) the Social Psychology of Health. Newbury Park, CA: Sage.
Hon, A.H., Chan, W.W., & Lu, L. (2013). Overcoming work-related stress and promoting employee creativity in hotel industry: The role of task feedback from supervisor. International Journal of Hospitality Management, 33, 416-424.
Ivancevich, J.M., & Matteson, M.T. (1990). Organizational Behaviour and Management, 2nd ed, Richard Irwin, Homewood.
Jung, H.S., & Yoon, H.H. (2014). Antecedents and consequences of employees’ job stress in a foodservice industry: Focused on emotional labor and turnover intent. International Journal of Hospitality Management, 38, 84-88.
Khansari, D.N., Murgo, A.J., & Faith, R.E. (1990). Effects of stress on the immune system. Immunology today, 11, 170-175.
Krejcie, R.V., & Morgan, D.W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational Psychology Measurement. 30, 607-610.
Lim, V.K., & Teo, T.S. (1999). Occupational stress and IT personnel in Singapore: factorial dimensions and differential effects. International Journal of Information Management, 19(4), 277-291.
McColl, M.A., Paterson, M., Davies, D., Doubt, L., & Law, M. (2000). Validity and community utility of the Canadian Occupational Performance Measure. Canadian Journal of Occupational Therapy, 67(1), 22-30.
Parsons, K. (2014). Human thermal environments: the effects of hot, moderate, and cold environments on human health, comfort and performance. Crc Press, Florida.
Paterson, D.G. (1963). The Scott company graphic rating scale. The Journal of Personnel Research, 1, 361-376.
Shane, J.M. (2010). Organizational stressors and police performance. Journal of Criminal Justice, 38(4), 807-818.
Spielberger, C.D. (2010). Job stress survey.Hoboken: John Wiley & Sons, Inc.
Vanroelen, C., Levecque, K., Moors, G., Gadeyne, S., & Louckx, F. (2009). The structuring of occupational stressors in a Post-Fordist work environment. Moving beyond traditional accounts of demand, control and support. Social science & medicine, 68(6), 1082-1090.