شناسایی نقش تجربه مشتریان در درک رفتار خرید در فروشگاههای زنجیرهای تخفیفی
الموضوعات :اسحاق قورچی بیگی 1 , گلنار شجاعی باغینی 2
1 - دانشجوی دکتری بازاریابی گروه مدیریت ،واحد شاهرود ،دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
در دنیای امروز به دلیل وجود فشارهای اقتصادی، معیشت مردم با مشکلاتی مواجه است و قیمت در این راستا نقش مؤثری ایفا میکند. در این میان فروشگاههای تخفیفی با ارائه قیمتهای رقابتی و مناسب، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کردهاند. اما اینکه این نحوه قیمتگذاری در محصولات چگونه و از چه طریق در بروز رفتار مشتریان تأثیرگذار است؛ موضوعی است که باید موردبررسی قرار بگیرد. در همین راستا تحقیق حاضر باهدف ارائه الگویی بهمنظور شناسایی نقش تجربه مشتریان در درک درک رفتار خرید در فروشگاههای زنجیرهای تخفیفی صورت گرفت. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. در این تحقیق در ابتدا به شناسایی شاخصهای تجربه مشتریان و درک رفتار خرید با تکیه بر مرور ادبیات و تکنیک دلفی پرداخته شد. در این راستا از نظرات 10 نفر از خبرگان و مدیران فروشگاههای تخفیفی بهره گرفته شد. پس از استخراج شاخصهای نهایی و دستهبندی آنها به کمک تحلیل عاملی اکتشافی، به بررسی نقش تجربه مشتریان در درک درک رفتار خرید، با بهره گیری از رگرسیون پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق را مشتریان فروشگاههای تخفیفی تشکیل دادند که به صورت گزینش تصادفی طبقه بندی شده و استفاده از فرمول کوکران 384 نفر گزینش گردیدند. در نهایت نتایج نشان داد تجربه مشتریان تأثیر معناداری در درک درک رفتار خرید دارد. همچنین تأثیر ابعاد تجربه خرید (ویژگیهای محصول، ویژگیهای فروش، محیط فروشگاه، برند، مزیتهای فروش، مشتری) نیز بر درک رفتار خرید مورد تائید قرار گرفت.
_||_