شناسایی نقش تجربه مشتریان در درک رفتار خرید در فروشگاههای زنجیرهای تخفیفی
محورهای موضوعی : در این فصلنامه موضوعات جامعه شناختی در اولویت چاپ هستند و موضوعات نزدیک به جامعه شناسی در اولویتهای بعد قرار می گیرنداسحاق قورچی بیگی 1 , گلنار شجاعی باغینی 2
1 - دانشجوی دکتری بازاریابی گروه مدیریت ،واحد شاهرود ،دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در دنیای امروز به دلیل وجود فشارهای اقتصادی، معیشت مردم با مشکلاتی مواجه است و قیمت در این راستا نقش مؤثری ایفا میکند. در این میان فروشگاههای تخفیفی با ارائه قیمتهای رقابتی و مناسب، توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کردهاند. اما اینکه این نحوه قیمتگذاری در محصولات چگونه و از چه طریق در بروز رفتار مشتریان تأثیرگذار است؛ موضوعی است که باید موردبررسی قرار بگیرد. در همین راستا تحقیق حاضر باهدف ارائه الگویی بهمنظور شناسایی نقش تجربه مشتریان در درک درک رفتار خرید در فروشگاههای زنجیرهای تخفیفی صورت گرفت. این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی-پیمایشی است. در این تحقیق در ابتدا به شناسایی شاخصهای تجربه مشتریان و درک رفتار خرید با تکیه بر مرور ادبیات و تکنیک دلفی پرداخته شد. در این راستا از نظرات 10 نفر از خبرگان و مدیران فروشگاههای تخفیفی بهره گرفته شد. پس از استخراج شاخصهای نهایی و دستهبندی آنها به کمک تحلیل عاملی اکتشافی، به بررسی نقش تجربه مشتریان در درک درک رفتار خرید، با بهره گیری از رگرسیون پرداخته شد. جامعه آماری تحقیق را مشتریان فروشگاههای تخفیفی تشکیل دادند که به صورت گزینش تصادفی طبقه بندی شده و استفاده از فرمول کوکران 384 نفر گزینش گردیدند. در نهایت نتایج نشان داد تجربه مشتریان تأثیر معناداری در درک درک رفتار خرید دارد. همچنین تأثیر ابعاد تجربه خرید (ویژگیهای محصول، ویژگیهای فروش، محیط فروشگاه، برند، مزیتهای فروش، مشتری) نیز بر درک رفتار خرید مورد تائید قرار گرفت.
Today, due to economic pressures, people's livelihoods are facing problems and prices play an effective role in this regard. Discount stores, meanwhile, have attracted the attention of many people by offering competitive and reasonable prices. But how and in what way this pricing of products affects the occurrence of customer behavior; This is an issue that needs to be addressed. In this regard, the present study was conducted to provide a model to identify the role of customer experience in understanding shopping behavior in discount chain stores. This research is of applied and descriptive-survey type. In this study, at first, the indicators of customer experience and purchasing behavior were identified based on literature review and Delphi technique. In this regard, the opinions of 10 experts and managers of discount stores were used. After extracting the final indicators and classifying them with the help of heuristic factor analysis, the role of customer experience in understanding purchasing behavior was investigated using the partial least squares technique. The statistical population of the research in this section is 384 people. Customers formed discount stores that were selected using the Cochran formula. Finally, the results showed that customer experience has a significant effect on understanding shopping behavior. The effect of the dimensions of the shopping experience (product features, sales features, store environment, brand, sales advantages, customer) on purchasing behavior was also confirmed.
_||_