تعاملات اجتماعی و جایگاه آن در الگوی ارزیابی اثرات اجتماعی و فرهنگی(پیوست فرهنگی) مراکز تجاری و تفریحی مدرن ، مشهدمال
الموضوعات :سید محمد حسینی 1 , رخشاد حجازی 2 , سید علی جوزی 3 , سید محمود هاشمی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران شمال
الکلمات المفتاحية: ", ارزیابی اثرات اجتماعی و فرهنگی", , ", تعاملات اجتماعی ", , ", مجتمع های تجاری چند منظوره(مال ها) ", , ", ماتریس فازی", , ", نرم افزار ونسیم", .,
ملخص المقالة :
بازارها از دیرباز، نقش اساسی در جریان شاخص های اجتماعی و فرهنگی در شهرها ، به عهده داشتهاند. اما با تحول این گونه فضاهای تجاری و شکلگیری مجتمعهای تجاری مدرن و به خصوص مگامالها، نگرانیهای جدی دربارهی تاثیرات این فضاها بر شاخص های اجتماعی و فرهنگی از جمله تعاملات اجتماعی به وجود آمده است. میزان موفقیت فضاهای شهری با میزان استفاده از آن فضا و حضور انسان در آن متناسب است. در واقع ارتقاء فضای شهری باید به جای افتراق و جدایی، در پی افزایش تعاملات اجتماعی باشد. اما آنچه امروزه در اغلب فضاهای شهری با آن روبرو هستیم کاهش روابط و مشارکت اجتماعی ساکنان در این فضاهاست این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ روش توصیفی- تحلیلی است. در این پژوهش، ارزیابی اثرات اجتماعی، بر مبنای ماتریس فازی، پیشنهاد شده است. در ساختن ماتریس ارزیابی، فعالیتهای اصلی طرح در فاز بهرهبرداری و نیز شاخصهای مهم اجتماعی و فرهنگی ، با استفاده از روش دلفی فازی، تعیین شده و اهمیت هر اثر به صورت اعداد فازی مثلثی برآورد میشود. در نهایت با استفاده از نرم افزار ونسیم (VENSIM)روشی عملیاتی برای ارزیابی فرهنگی و اجتماعی مال ها ارائه شده است. نتایج ارزیابی بر اساس الگوی پیشنهادی، نشان می دهد که زیرشاخص"زمینه سازی برای حضور خانوادگی در فضای شهری" با امتیاز 0.754 ، بیشترین اثرپذیری را از فعالیت های مجتمع تجاری و تفریحی مدرن دارد. از بین فعالیت های اثرگذار نیز،" محل احداث مجتمع تجاری" با امتیاز 0.784 بیشترین اثر را بر زیرشاخص های تعاملات اجتماعی داشته است.