مبانی فلسفی اکراه در تحقق جرم
الموضوعات :سمیه رحیمیان گوار 1 , رضا فانی 2
1 - .نویسنده اول : دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حقوق جزا وجرم شناسی، - دانشکده حقوق ، الهیات وعلوم سیاسی ، دانشگاه ازاد واحد تبریز و(واحد
2 - : دکترا حقوق جزا وجرم شناسی دانشگاه تهران ، استادیار ، گروه حقوق ، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- تبریز-ایران
الکلمات المفتاحية: مبنای فلسفی جرم, اکراه در جرم, اکراه, جرم,
ملخص المقالة :
در بررسی علمی حقوق دو شیوه وجود دارد که یکی بررسی مبنا و مفهوم است و دیگری تحلیل ماهیت و کارکرد آن. در بررسی ماهیت و کارکرد تأسیسات حقوقی شناخت از ساختار کلی به دست میآید که این شناخت نتیجه و حاصل تدقیق در ریشه تاریخی و سابقه شکلگیری آن است. بدینسان که عدم تسلط در ریشه تاریخی و تأسیسی یک معنای حقوقی مفهوم کارکردی آن را زیر سؤال میبرد و بررسی اثرات آن ممکن است از اسلوب دقیق آن خارج گردد. این رویه رسالت تحلیلهای فلسفی حقوق است که ریشه و سیر تعیینی الفاظ بر معانی حقوقی را بهطور تاریخی موردتوجه قرار میدهد. فلسفه حقوق به ما میگوید اساساً چه قواعدی و چگونه باید وارد حقوق گردند. فلسفه اکراه نیز در حقوق ایران و سایر کشورها دارای پیشینهای است که به تأثیرات اکراه در تحقق جرم بهعنوان یکی از عوامل رافع مسئولیت کیفری صحه مینهد و یا آن را رد مینماید. بهبیاندیگر پیشینه تاریخی و فلسفی نهاد حقوقی اکراه در تحقق و عدم تحقق جرم و همچنین مجازات و عدم مجازات کیفری متهم تأثیر مستقیم دارد.
_||_