نقد دیدگاه«راهنمای قرآن کمبریج» درباره نظام تشریع در قرآن
الموضوعات : فصلنامه مطالعات قرآنی
1 - * عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج(دانشیار).
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
اساسیترین پیشفرض خاورپژوهان در مطالعات قرآنی، غیر وحیانی بودن قرآن و تأثیرپذیری آن از محیط و فرهنگ زمانه است. بر این اساس خاورپژوهانی همچون الکساندر نیش در کتاب راهنمای قرآن کمبریج بدون توجه به شواهد مؤید وحیانیت قرآن و بدون در نظر گرفتن زبان آن که از مبانی و شیوههای فهم ویژهای نیز تبعیت میکند، به مطالعه ظاهربینانه و ناقص در قرآن پرداخته و دریافت نادرست یا ناقص خود را به عنوان یافتههای علمی اعلام میدارند. با توجه به مبانی و معیارهای فهم قرآن و با نگاهی تحلیلی – انتقادی میتوان این مناقشات را ابطال نموده و عدم تناقض و عدم نقص در نظام تشریعی قرآن را به اثبات رساند.
قرآن کریم.
الباقلانی. 1406ق، اعجاز القرآن، تحقیق شیخ عمادالدین احمد الحیدری، الطبعۀ الاولی، بیروت: مؤسسۀ الکتب الثقافیة.
بحرانی، سید هاشم. 1416ق، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت.
خوئی، سید ابوالقاسم.1401ق، البیان فی تفسیر القرآن، الطبعۀ الثامنة، قم: انوار المهدی.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد. 1404ق، المفردات فی غریب القرآن، الطبع الثانی، قم: دفتر نشر کتاب.
سبحانی، جعفر. 1389، منشور عقاید امامیه، چاپ ششم، قم: مؤسسه امام صادق(ع).
سعیدی روشن، محمدباقر. 1389، زبان قرآن و مسائل آن، چاپ اول، تهران: سمت.
صادقی تهرانی، محمد. 1385، نقدی بر دینپژوهی فلسفه معاصر، چاپ اول، تهران: امید فردا.
طباطبایی، سیدمحمدحسین. 1374، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه سید محمدباقر همدانی، قم: انتشارات جامعه مدرسین.
طبرسی، فضل بن حسن. 1372، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصرخسرو.
فضل الله، سید محمدحسین. 1419ق، تفسیر من وحی القرآن، بیروت: دار الملاک للطباعۀ والنشر.
قمی مشهدی، محمد بن محمدرضا. 1368، تفسیرکنز الدقائق وبحر الغرائب، تهران: وزارت ارشاد اسلامی.
مجلسی، محمدباقر. 1403ق، بحار الأنوار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
المظفر، شیخ محمدرضا.1370، المنطق، الطبعۀ الخامسة، قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان.