کتاب هرمنوتیک قرآنی، طبرسی و مهارت تفسیر قرآن اثر برویس فاج(Bruce fudge) از جمله آخرین نگاشتههای خاورشناسان در زمینه تفسیر امامیه است. بررسی کتاب نشان میدهد که با وجود ابتکار و تلاش فاج در خلق برخی مطالب کتاب، کاستیها و اشکالات مهمی نیز به چشم میخورد. مقاله پیش رو، چکیده کامل
کتاب هرمنوتیک قرآنی، طبرسی و مهارت تفسیر قرآن اثر برویس فاج(Bruce fudge) از جمله آخرین نگاشتههای خاورشناسان در زمینه تفسیر امامیه است. بررسی کتاب نشان میدهد که با وجود ابتکار و تلاش فاج در خلق برخی مطالب کتاب، کاستیها و اشکالات مهمی نیز به چشم میخورد. مقاله پیش رو، ضمن اشاره به محتوی کتاب و بیان نقاط قوت و ضعف آن، برخی نظریات ناصواب در کتاب را با استفاده از مصادر معتبر و استدلالهای متقن به بوته نقد گذاشته است. شبهه نسخ و وجود تناقض در قرآن، حل نشدن مسأله تحریف قرآن نزد دانشمندان معاصر، برداشت اشتباه از برخی احادیث از جمله موارد مطرح شده در کتاب فاج است که بایسته بررسی و نقد میباشد که در نوشتار حاضر به سامان رسیده است.
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش قرائت قرآن کریم بر توانایی خواندن قرآن در دانشآموزان کمتوان ذهنی پسر است. این پژوهش کاربردی و شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا پی چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش قرائت قرآن کریم بر توانایی خواندن قرآن در دانشآموزان کمتوان ذهنی پسر است. این پژوهش کاربردی و شبه آزمایشی به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابتدا پیش آزمون (آزمون قرائت قرآن) از گروههای آزمایش و کنترل گرفته و سپس آموزشهای لازم به گروه آموزش داده شد و مجدداً پس آزمون (آزمون قرائت قرآن) از دو گروه گرفته شد. بر اساس یافتههای این مطالعه میتوان نتیجه گرفت که آموزش قرائت قرآن کریم بر توانایی خواندن قرآن دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر مؤثر است و این دیدگاه که آنان قادر به روخوانی قرآن و این یادگیری نیستند را رد نمود.
پرونده مقاله
اساسیترین پیشفرض خاورپژوهان در مطالعات قرآنی، غیر وحیانی بودن قرآن و تأثیرپذیری آن از محیط و فرهنگ زمانه است. بر این اساس خاورپژوهانی همچون الکساندر نیش در کتاب راهنمای قرآن کمبریج بدون توجه به شواهد مؤید وحیانیت قرآن و بدون در نظر گرفتن زبان آن که از مبانی و شیوهها چکیده کامل
اساسیترین پیشفرض خاورپژوهان در مطالعات قرآنی، غیر وحیانی بودن قرآن و تأثیرپذیری آن از محیط و فرهنگ زمانه است. بر این اساس خاورپژوهانی همچون الکساندر نیش در کتاب راهنمای قرآن کمبریج بدون توجه به شواهد مؤید وحیانیت قرآن و بدون در نظر گرفتن زبان آن که از مبانی و شیوههای فهم ویژهای نیز تبعیت میکند، به مطالعه ظاهربینانه و ناقص در قرآن پرداخته و دریافت نادرست یا ناقص خود را به عنوان یافتههای علمی اعلام میدارند. با توجه به مبانی و معیارهای فهم قرآن و با نگاهی تحلیلی – انتقادی میتوان این مناقشات را ابطال نموده و عدم تناقض و عدم نقص در نظام تشریعی قرآن را به اثبات رساند.
پرونده مقاله
یکی از فضایل اخلاقی که نقش بسزایی در سازندگی انسان دارد، صداقت در گفتار و عمل است و راستی یکی از مهمترین پایهها و اصولی است که اساس جوامع انسانی را تشکیل میدهد. اصولاً فطرت بشر با راستی و صداقت سرشته شده است و اگر انسان به همان فطرت اصلی خود باقی بماند همواره به سوی چکیده کامل
یکی از فضایل اخلاقی که نقش بسزایی در سازندگی انسان دارد، صداقت در گفتار و عمل است و راستی یکی از مهمترین پایهها و اصولی است که اساس جوامع انسانی را تشکیل میدهد. اصولاً فطرت بشر با راستی و صداقت سرشته شده است و اگر انسان به همان فطرت اصلی خود باقی بماند همواره به سوی پاکیهای فضایل، متمایل و از رذایل پیراسته خواهد بود. ولی عوامل مختلف از قبیل تربیت، محیط و نظایر آن میتوانند از بروز این صفات جلوگیری نمایند. در این پژوهش به اندیشههای قرآنی و علوی در مورد راستی و صداقت پرداخته شده است.
پرونده مقاله
با بررسی واژگان مرتبط با سعادت در قرآن کریم میتوان دریافت که استعمال آنها در سورههای مکی بیشتر از سورههای مدنی است، و شاید دلیل این باشد که این مفهوم در قلبهای اهل مکه جای گیرد که فقط با روی آوردن به دین الهی و شریعت واقعی میتوان به سعادت حقیقی دست یافت. این مفهو چکیده کامل
با بررسی واژگان مرتبط با سعادت در قرآن کریم میتوان دریافت که استعمال آنها در سورههای مکی بیشتر از سورههای مدنی است، و شاید دلیل این باشد که این مفهوم در قلبهای اهل مکه جای گیرد که فقط با روی آوردن به دین الهی و شریعت واقعی میتوان به سعادت حقیقی دست یافت. این مفهوم در قرآن کریم، نمودها و نظائر و در واقع زیرمجموعههایی دارد که به نوعی با مفهوم سعادت در ارتباطاند مانند الرضا، الفرح، السرور، و قرة عین؛ که البته هریک از آنها به نوعی زیرمجموعهای از سعادت واقعی است و نمیتوان سعادت را کاملاً معنا کرد. مقاله حاضر میکوشد با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به ریشهیابی الفاظ و معانی مرتبط با سعادت پرداخته و با استفاده از تفاسیر مختلف به شرح و تبیین آنها بپردازد.
پرونده مقاله
از منظر قرآن کریم زندگی اسلامی حوزههای متعددی دارد، که برخی از آنها به عنوان زیربنا و مبنای زندگی اسلامی هستند، و اصول کلی زندگی اسلامی را تشکیل میدهند و برخی دیگر مؤلفهها و رویکردهای عملی، رفتاری، فردی و اجتماعی میباشند که نقش عملی و کاربردی در زندگی اسلامی دارند. چکیده کامل
از منظر قرآن کریم زندگی اسلامی حوزههای متعددی دارد، که برخی از آنها به عنوان زیربنا و مبنای زندگی اسلامی هستند، و اصول کلی زندگی اسلامی را تشکیل میدهند و برخی دیگر مؤلفهها و رویکردهای عملی، رفتاری، فردی و اجتماعی میباشند که نقش عملی و کاربردی در زندگی اسلامی دارند. لذا قرآن کریم به افرادی که این شاخصهها را دارا باشند وعده حیات طیبه داده است. بر همین اساس در جستار پیش رو پس از بررسی مفهوم حیات طیبه و سبک و سیاق زندگی اسلامی رابطه آن دو مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و با توجه به این مهم، رهاوردهای غایی آن بیان گردیده است.
پرونده مقاله
در این نوشتار ضمن ریشهشناسی واژه "جهل"، مشتقّات آن در قرآن بررسی شده و سیر تطوّر، وجوه معنایی و چگونگی استعمال آنها در مقابل حلم، عقل، اسلام و نیز حوزه معنایی آنها و ارتباطشان با واژگان مترادف، متقابل و مجاور با معنای اصلی، بر محور جانشینی یا همنشینی، تبیین و تشریح چکیده کامل
در این نوشتار ضمن ریشهشناسی واژه "جهل"، مشتقّات آن در قرآن بررسی شده و سیر تطوّر، وجوه معنایی و چگونگی استعمال آنها در مقابل حلم، عقل، اسلام و نیز حوزه معنایی آنها و ارتباطشان با واژگان مترادف، متقابل و مجاور با معنای اصلی، بر محور جانشینی یا همنشینی، تبیین و تشریح گردیده است. بدینمنظور، مطالب در دو قسمت معناشناسی تاریخی و معناشناسی توصیفی، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی بیان شده است. در قرآن کریم مشتقّات فعلی آن، به تعداد 24 بار و در هر دو معنا استفاده شده است؛ اما بیشتر مربوط به معنای اول میباشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر شناسایی مفهوم متابعت الهی و بررسی راهکارهای ارتقاء آن در دانشگاه اسلامی است. چهار سؤال پژوهشی در خصوص ماهیت، انواع، پیشنیازها و راهکارهای ارتقای آن در دانشگاه اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی -تحلیلی و جامعه تحقیق، متنی و دربرگیرنده قرآن است چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر شناسایی مفهوم متابعت الهی و بررسی راهکارهای ارتقاء آن در دانشگاه اسلامی است. چهار سؤال پژوهشی در خصوص ماهیت، انواع، پیشنیازها و راهکارهای ارتقای آن در دانشگاه اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش توصیفی -تحلیلی و جامعه تحقیق، متنی و دربرگیرنده قرآن است. افزایش سطح معرفت دینی، تدوین متون بر اساس جهانبینی الهی و معرفی الگوهای متابعت از راهکارهای بعد فرهنگی و تقویت باورهای دینی، تصحیح نگرشها و اسلامیسازی دانشگاه از راهکارهای بعد اجتماعی آن است. نتیجه آنکه متابعت الهی و ارتقای آن توأم با خردورزی از ضرورتهای اساسی دانشگاه اسلامی است.
پرونده مقاله
نماز یکی از مهمترین فرایض الهی است که اهتمام به آن و خواندن آن در اول وقت، سبب بهرهگیری از برکات نماز و عامل صعود انسان به مراتب والا است. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از آیات قرآن، مسأله نماز اول وقت را مورد کنکاش و تحلیل علمی قرار دهد. این تحقیق از لحاظ روش تحقی چکیده کامل
نماز یکی از مهمترین فرایض الهی است که اهتمام به آن و خواندن آن در اول وقت، سبب بهرهگیری از برکات نماز و عامل صعود انسان به مراتب والا است. این مقاله سعی دارد تا با استفاده از آیات قرآن، مسأله نماز اول وقت را مورد کنکاش و تحلیل علمی قرار دهد. این تحقیق از لحاظ روش تحقیق، توصیفی - تحلیلی است و از نظر روش جمعآوری اطلاعات از نوع تحقیقات تئوریک یا نظری و غیر تجربی میباشد، و از نظر ماهیت اطلاعات گردآوریشده، از نوع تحقیقات کیفی و غیر کمّی است.
پرونده مقاله