آموزش مصرف بهینه انرژی در مدارس دوره ابتدایی
الموضوعات :اکرم الملوک لاهیجانیان 1 , شیرین عباسی 2
1 - *- (مسوول مکاتبات): استادیار دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات تهران، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: اثر بخشی آموزش, تغییر رفتار, نگرش, دوره های آموزشی,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: بیش ترین درصد جمعیت جامعه را نوجوانان و جوانان تشکیل داده است، این افراد با آموزش مناسب قابلیت پذیرش رفتارهای صحیح در مصرف و تغییر رفتار در الگوهای مصرف را دارد. محور فعالیت های آگاه سازی افراد بایددر راستای تغییر نگرش ها و باور مصرف کنندگان در کل و مصرف انرژی در کودکان و نوجوانان باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی جایگاه و نقش آموزش مصرف بهینه انرژی درمدارس دوره ابتدایی شهر تهران می باشد. روش بررسی: با اجرای پیش آزمون وپس آزمون باگروه کنترل ابتدا آموزشهای کوتاه مدت لازم به دانش ْآموزان مقطع ابتدایی دریک مدرسه دخترانه در شهر تهران (مدرسه دخترانه آزادی در منطقه 4 تهران) داده شد تا با استفاده از روش زمینه یابی ، نگرش دانش آموزان دوره ابتدایی (درمقطع چهارم و پنجم) پس از اجرای فعالیت های آموزشی و آگاه سازی آنان در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی سنجیده شود. نمونه به صورت تصادفی سیستماتیک انجام و نمونه آماری از یکی ازمدارس دخترانه شهر تهران انتخاب شد (بدین صورت که دریک مدرسه دخترانه دوکلاس ازمقطع چهارم و پنجم به صورت تصادقی انتخاب و هرکلاس باحجم حدود30 در نظر گرفته شده است). فرضیه های تحقیق عبارتند از: 1- آموزش دانش آموزان درمدارس با صرفه جویی مصرف انرژی ارتباط دارد.2- تحصیلات والدین با میزان اثر بخشی فعالیت های آموزشی درمدارس رابطه دارد. یافته ها: در بررسی فرضیه های این تحقیق از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده، متغییرمستقل در این طرح فعالیت های آموزشی و آگاه سازی در میزان مصرف انرژی به دانش آموزان دوره ابتدایی بوده است. از آزمون آماری (paired T Test) جهت سنجش تاثیر دوره های آموزشی در دانش آموزان با استفاده از نرم افزار SPSS و EXCEL استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد ارتباط معناداری بین آگاهی دانش آموزان و میزان مصرف انرژی وجود دارد.
1- اودری و نیلکس ،1368،راهنمای عملی برنامهریزی درسی ترجمه دهقان، تهران: انتشارات قدیانی، صفحه 56.
2- دفتر برنامهریزی انرژی،1381، تزارنامه انرژی سال 1380، وزارت نیرو، معاونت امور انرژی.
3- سامتی مهر، عظمیم ،1381، نقش آموزش در بهینهسازی مصرف سوخت، دومین همایش بهینهسازی مصرف سوخت در ساختمان، مجموعه مقالات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت.
4- شکوهی، غلامحسین،1370،تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: آستان قدس رضوی.
5- شهیدی، امیرهوشنگ ،1380، ضرورت صرفه جویی انرژی از دیگاه امنیت اقتصاد ملی، دوره مدیریت انرژی، جلد اول، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، شرکت ملی نفت ایران.
6- شعبانی، حسن ،1371، مهارتهای آموزشی و پرورشی، تهران: سمت.
7- صالحی، محسن،1372، انرژی در ساختمان، اتتشارات مولف.
8- عباس پور، مجید ،1380، انرژی و محیط زیست، برنامهریزی با نگرش به توسعه پایدار،دوره مدیریت انرژی، جلد اول، سازمان بهینه مصرف سوخت کشور، شرکت ملی نفت ایران.
9- عبدی ، فرانک،1379، نهادینه شدن فرهنگ استفاده بهینه از انرژی، نیازمند باور ملی، نشریه اقتصاد انرژی، شماره 32.
10- لیندا، شوارتز،1385، حفظ محیط زیست به روایت مارمولک، ترجمه رضا بلوچ، تهران: انتشارات فنی ایران.
11- محمدی اردهالی، مرتضی ،1380، انگیزه و ضرورت نیاز، نشریه اقتصاد انرژی، شماره 39و40.
12- ملکی، حسن ،1384، بررسی نحوه تالیف کتاب درسی بر اساس تکنیک رومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی .
13- موسسه مطالعات بین المللی انرژی،1374، آگاهسازی و صرفهجویی انرژی (تجربههای جهان و استراتژیهای شرکت ملی نفت ایران).