آموزش مصرف بهینه انرژی در مدارس دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت محیط زیستاکرم الملوک لاهیجانیان 1 , شیرین عباسی 2
1 - *- (مسوول مکاتبات): استادیار دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات تهران، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات تهران، ایران.
کلید واژه: اثر بخشی آموزش, تغییر رفتار, نگرش, دوره های آموزشی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: بیش ترین درصد جمعیت جامعه را نوجوانان و جوانان تشکیل داده است، این افراد با آموزش مناسب قابلیت پذیرش رفتارهای صحیح در مصرف و تغییر رفتار در الگوهای مصرف را دارد. محور فعالیت های آگاه سازی افراد بایددر راستای تغییر نگرش ها و باور مصرف کنندگان در کل و مصرف انرژی در کودکان و نوجوانان باشد. هدف از انجام این تحقیق بررسی جایگاه و نقش آموزش مصرف بهینه انرژی درمدارس دوره ابتدایی شهر تهران می باشد. روش بررسی: با اجرای پیش آزمون وپس آزمون باگروه کنترل ابتدا آموزشهای کوتاه مدت لازم به دانش ْآموزان مقطع ابتدایی دریک مدرسه دخترانه در شهر تهران (مدرسه دخترانه آزادی در منطقه 4 تهران) داده شد تا با استفاده از روش زمینه یابی ، نگرش دانش آموزان دوره ابتدایی (درمقطع چهارم و پنجم) پس از اجرای فعالیت های آموزشی و آگاه سازی آنان در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی سنجیده شود. نمونه به صورت تصادفی سیستماتیک انجام و نمونه آماری از یکی ازمدارس دخترانه شهر تهران انتخاب شد (بدین صورت که دریک مدرسه دخترانه دوکلاس ازمقطع چهارم و پنجم به صورت تصادقی انتخاب و هرکلاس باحجم حدود30 در نظر گرفته شده است). فرضیه های تحقیق عبارتند از: 1- آموزش دانش آموزان درمدارس با صرفه جویی مصرف انرژی ارتباط دارد.2- تحصیلات والدین با میزان اثر بخشی فعالیت های آموزشی درمدارس رابطه دارد. یافته ها: در بررسی فرضیه های این تحقیق از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون استفاده شده، متغییرمستقل در این طرح فعالیت های آموزشی و آگاه سازی در میزان مصرف انرژی به دانش آموزان دوره ابتدایی بوده است. از آزمون آماری (paired T Test) جهت سنجش تاثیر دوره های آموزشی در دانش آموزان با استفاده از نرم افزار SPSS و EXCEL استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد ارتباط معناداری بین آگاهی دانش آموزان و میزان مصرف انرژی وجود دارد.
Background and Objective: The best solution to energy saving can be taught in schools. The educational activities change the awareness and attitudes of people and consumers towards energy use in the environment. Thus, education of efficient energy consumption in schools is important. The aim of this study is to investigate the role of efficient energy consumption education in primary schools in Tehran. Method:The random systematic and statistical sample of a school for girls (a large school class with 30 studends) in Tehran was selected. Using SPSS and Excel software, the paired t test was applied to measure the impact of training on students and analyze the data collected from educational activities of students concerning energy efficiency in the primary school. The hypotheses are considered as follows: 1-There is relationship between education of students in schools and their attitude towards energy consumption saving. 2-There is a relationship between parents education level and effectiveness of educational activities in schools. Results: A short questionnaire was given to the students before training in order to measure their attitude. Experimental pre-test and post-test were used to develop the hypothesis. To implement the pre-test and post-test, two groups of students as a control group were selected from Azadi school located in Region 4 of Tehran, Iran. Pearson coleralation was also applied in this regard.The findings in this study show that there are a strong relationship between variables and hypotheses. Conclusion:Also, the results show a significant correlation between students' knowledge and energy consumption. The hypotheses were approved at the end.
1- اودری و نیلکس ،1368،راهنمای عملی برنامهریزی درسی ترجمه دهقان، تهران: انتشارات قدیانی، صفحه 56.
2- دفتر برنامهریزی انرژی،1381، تزارنامه انرژی سال 1380، وزارت نیرو، معاونت امور انرژی.
3- سامتی مهر، عظمیم ،1381، نقش آموزش در بهینهسازی مصرف سوخت، دومین همایش بهینهسازی مصرف سوخت در ساختمان، مجموعه مقالات سازمان بهینه سازی مصرف سوخت.
4- شکوهی، غلامحسین،1370،تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد: آستان قدس رضوی.
5- شهیدی، امیرهوشنگ ،1380، ضرورت صرفه جویی انرژی از دیگاه امنیت اقتصاد ملی، دوره مدیریت انرژی، جلد اول، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، شرکت ملی نفت ایران.
6- شعبانی، حسن ،1371، مهارتهای آموزشی و پرورشی، تهران: سمت.
7- صالحی، محسن،1372، انرژی در ساختمان، اتتشارات مولف.
8- عباس پور، مجید ،1380، انرژی و محیط زیست، برنامهریزی با نگرش به توسعه پایدار،دوره مدیریت انرژی، جلد اول، سازمان بهینه مصرف سوخت کشور، شرکت ملی نفت ایران.
9- عبدی ، فرانک،1379، نهادینه شدن فرهنگ استفاده بهینه از انرژی، نیازمند باور ملی، نشریه اقتصاد انرژی، شماره 32.
10- لیندا، شوارتز،1385، حفظ محیط زیست به روایت مارمولک، ترجمه رضا بلوچ، تهران: انتشارات فنی ایران.
11- محمدی اردهالی، مرتضی ،1380، انگیزه و ضرورت نیاز، نشریه اقتصاد انرژی، شماره 39و40.
12- ملکی، حسن ،1384، بررسی نحوه تالیف کتاب درسی بر اساس تکنیک رومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی .
13- موسسه مطالعات بین المللی انرژی،1374، آگاهسازی و صرفهجویی انرژی (تجربههای جهان و استراتژیهای شرکت ملی نفت ایران).