تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره ابتدایی از منظر توجه به عناصر زیست محیطی
الموضوعات :
سیروس محمودی
1
,
محمود شرفی
2
,
پریسا زارع
3
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. *(مسوول مکاتبات)
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
تاريخ الإرسال : 06 الثلاثاء , محرم, 1439
تاريخ التأكيد : 18 الأربعاء , ذو الحجة, 1439
تاريخ الإصدار : 20 الخميس , رمضان, 1443
الکلمات المفتاحية:
کتابهای فارسی,
دوره ابتدایی,
آموزش محیط زیست,
تحلیل محتوا,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف:نگاه جهانی به عناصر زیست محیطی در جهان، وضعیت مخاطره- آمیزی را نشان می دهد. از جمله خطرات جدی قرن 21، مسایل مختلف زیست محیطی نظیر تخریب جنگل ها و فضای سبز، گرم شدن کره زمین، مصرف سرسام آور انرژی و موادغذایی، تحلیل لایه ازن، کاهش منابع طبیعی، خشکسالی، رشد فزاینده جمعیت، از دست رفتن تنوع زیستی، و انواع آلودگی ها است.یکی از راه های کاهش این مشکلات، آموزش مفاهیم زیست محیطی در دوران کودکی و استفاده از ادبیات کودکان می باشد. از این رو، هدف اصلی این پژوهش بررسی و ارزیابی میزان توجه به عناصر زیست محیطی در کتاب های فارسی دوره ابتدایی است.روش بررسی: روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است.جامعه آماری شامل کتاب های فارسی دوره ابتدایی بوده است که با توجه به ماهیت موضوع، نمونه گیری انجام نشده و همه جامعه آماری بررسی شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بوده که با قضاوت متخصصان ساخته شده است و داده های حاصل با استفاده از شاخص های آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفتیافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که در کتاب های فارسی دوره ابتدایی، بیشترین توجه به عناصرمکان های طبیعی و حیات وحش با 3/43 درصد، درخت کاری، فضای سبز و حفظ جنگل ها با 7/24 درصد موارد است و کمترین فراوانی مربوط به عناصر تنوع زیستی، افزایش جمعیت، منابع طبیعی، مصرف بهینه، تعاریف زیست محیطی، زباله، معضلات و تهدیدات زیست و آلودگی های زیست محیطی استبحث و نتیجه گیری: مفاهیم و آموزه های زیست محیطی در کتب فارسی دوره ابتدایی جایگاه درخور و شایسته ای ندارد. با توجه به مشکلات محیط زیستی در کشور، مؤلفه های محیط زیست باید در کتاب های فارسی و سایر کتاب های مربوط به کودکان بروز و ظهور بیشتری داشته باشد.
المصادر:
Velaii,E.,2008, Islam and environment, QOM:Andisheh.
Palmer,,2010, Environmental education in the 21st century, Tehran: Samt
Baro, Cristofer (2013). Principles and Methods of Environmental Management, Translated by Mehrdad Androdi,Tehran:Kongreh.
Baiat,Tahereh & Ahmadi, Parvin (2012). The Position of Environmental Ethics in Iranian Elementary School Curriculum, Journal of Research in Curriculum,10(2),51-62.
Bartosh, O. ,2003, Environmental education Improving student achievement. Unpublished master’s Thesis, Evergreen State College Olympia, WA, USA
Barr, S.، 2003،. Stratgies for Sustainability: Citizens and Responsible Environmental Behaviour, Area, Vol. 35, No. 3, PP. 227-240
Cavas, B., Cavas, P., Tekkaya, C., Cakiroglu, J Kesercioglu, T. ,2009, Turkish students’ views on & environmental challenges with respect to gender: an analysis of ROSE data. Science Education International, 20(1, 2), 69-78.
UNESCO, ,2009,Belem Framework for Action: Sixth International Conference on Adult Education in Brazil, Use The Power and Capacity of Adult Education and Learning for Dynamic Future, Interprete Department of Education of UNESCO National Commission of Iran
Buchcic, E., & Grodzinka-Jurrczak, M. ,2004, Environmental Education in Polish Primary Schols. International Research in Geographical and Environmental Education, 13 (3), 264-268.
Benson,Jan(2003).Environmental Ethics, Translated by Vahabzadeh, Mashhad:Jahad Daneshgahi.
World Bank ,2011, World Development Indicators UNDP, Human Development Report.
Bier Hoff, H. W ,2002, Just World, Social Responsibility and Helping Behavior. In M. Ross
Kripindorf, Clus (2015). Content Analysis, translated by naiebi, Tehran:nai.
Biabangard,Esmaiel(2005).Research Methods in Psychology and Educational Sciences,Tehran:Dauran.
Gall,Merdit&Borg,Walter(2005).Quantitative and Qualitative Research Methods in Educational Sciences and Psychology,translatedby nasr,Tehran:Samt
Holesti,L.R(1995).Content Analysis in Social Sciences and Humanities, translated by Salarzadeh.
_||_
Velaii,E.,2008, Islam and environment, QOM:Andisheh.
Palmer,,2010, Environmental education in the 21st century, Tehran: Samt
Baro, Cristofer (2013). Principles and Methods of Environmental Management, Translated by Mehrdad Androdi,Tehran:Kongreh.
Baiat,Tahereh & Ahmadi, Parvin (2012). The Position of Environmental Ethics in Iranian Elementary School Curriculum, Journal of Research in Curriculum,10(2),51-62.
Bartosh, O. ,2003, Environmental education Improving student achievement. Unpublished master’s Thesis, Evergreen State College Olympia, WA, USA
Barr, S.، 2003،. Stratgies for Sustainability: Citizens and Responsible Environmental Behaviour, Area, Vol. 35, No. 3, PP. 227-240
Cavas, B., Cavas, P., Tekkaya, C., Cakiroglu, J Kesercioglu, T. ,2009, Turkish students’ views on & environmental challenges with respect to gender: an analysis of ROSE data. Science Education International, 20(1, 2), 69-78.
UNESCO, ,2009,Belem Framework for Action: Sixth International Conference on Adult Education in Brazil, Use The Power and Capacity of Adult Education and Learning for Dynamic Future, Interprete Department of Education of UNESCO National Commission of Iran
Buchcic, E., & Grodzinka-Jurrczak, M. ,2004, Environmental Education in Polish Primary Schols. International Research in Geographical and Environmental Education, 13 (3), 264-268.
Benson,Jan(2003).Environmental Ethics, Translated by Vahabzadeh, Mashhad:Jahad Daneshgahi.
World Bank ,2011, World Development Indicators UNDP, Human Development Report.
Bier Hoff, H. W ,2002, Just World, Social Responsibility and Helping Behavior. In M. Ross
Kripindorf, Clus (2015). Content Analysis, translated by naiebi, Tehran:nai.
Biabangard,Esmaiel(2005).Research Methods in Psychology and Educational Sciences,Tehran:Dauran.
Gall,Merdit&Borg,Walter(2005).Quantitative and Qualitative Research Methods in Educational Sciences and Psychology,translatedby nasr,Tehran:Samt
Holesti,L.R(1995).Content Analysis in Social Sciences and Humanities, translated by Salarzadeh.