جاناتان زیتل اسمیت: تأملی در معنا و مفهوم مقایسه در مطالعات ادیان
الموضوعات :
محسن اویسی
1
,
مهدی لک زایی
2
,
ابوالفضل محمودی
3
1 - دانشآموختۀ دکتری ادیان و عرفان، دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران، قم
2 - استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب، ایران، قم
3 - گروه ادیان و عرفان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: روششناسی ادیان, دینپژوهی مقایسهای, روش ریختشناسی و ساختاری, طبقهبندی ادیان, مقایسه تفاوت-مدار,
ملخص المقالة :
جاناتان زیتل اسمیت از مهمترین منتقدان رویکرد دینپژوهی تطبیقی میرچا الیاده میباشد که آثاری در زمینه هایی نظیر روششناسی مقایسهای، طبقهبندی ادیان و نیز دین در جهان معاصر پدید آورده است. تمرکز یکجانبه بر تشابه و همسانپنداری و کشف الگوهای مشابه در مطالعات تطبیقی ادیان، رویکرد الیاده بود که روش پژوهشی غالب در مطالعات ادیان شده است. در واقع مهمترین نقد بر مکتب الیاده، عدم التفات جدّی به جزئیات تاریخی، زمینههای فرهنگی و اجتماعی، عناصر اقتصادی و سیاسی در دینپژوهی میباشد. زیتل اسمیت، روش تطبیقی الیاده را به استعمار موضوع پژوهش متهم نموده و تطبیق را تنها نشانگر عوامل مشترک و مشابه ندانسته است. او در پی ارائه یک الگوی تطبیقی بینابینی دربردارنده تفاوتها و نیز شباهتها بوده و به بررسی و نقد روشهای اصلی تطبیق - قومشناختی، دایره المعارفی، ریختشناختی، تکاملی و مـقایسه کـلنگرانه الگـوهای دینی- میپردازد. در نهایت، رویکرد مورفولوژیکی- ساختاری با تاکید بر مفاد تاریخی و انسانشناختی را روش تطبیقی مقبول تری نسبت به بقیه می داند.
_||_