فرهنگپذیری و گسترش مسیحیت در چین
الموضوعات :
احسان غنی فر
1
,
محمدرضا عدلی
2
,
بخشعلی قنبری
3
1 - دانشجوی دکتری گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار گروه ادیان و عرفان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاريخ الإرسال : 15 الخميس , صفر, 1445
تاريخ التأكيد : 26 الأحد , جمادى الأولى, 1445
تاريخ الإصدار : 07 الأربعاء , صفر, 1445
الکلمات المفتاحية:
میسیونری,
فرهنگپذیری,
مسیحیت,
ارتباطات,
چین,
متیو ریچی,
ملخص المقالة :
فرهنگپذیری از مفاهیم اساسی در علم ارتباطات است که در گذشته به عنوان یکی از روشهای تبلیغ دین از سوی مبلغان مسیحی به کار گرفته میشد. فرهنگپذیری فرایندی را شامل میشود که از طریق آن، گروههائی از افراد با فرهنگهای متفاوت، تماس مداوم، دست اول و متقابل بایکدیگر برقرار می-کنند. در پی این کنش، تغییراتی در الگوهای فرهنگی یک یا هر دو گروه پدید میآید. فرهنگپذیری در طی تاریخ، به شیوهای علمی، قابل مشاهده، و تجربی تبدیل شد که میتوان آن را به صورت علمی مطالعه نمود. فرهنگپذیری به دو روش صورت میگیرد: اشاعۀ محرک و اشاعۀ فرهنگی، که تحقق آن با زمان، فضا، روابط اجتماعی، نمادها و قراردادهای جاری در جوامع مرتبط است. از سوی دیگر، امروزه ارتباطات انسانی را بهواسطۀ مدلهایی تجزیه و تحلیل میکنند، که در این مقاله به دو مدل والز و یانکیلوویچ اشاره کردهایم. یکی از مصداقهای گسترش دین به واسطۀ فرهنگپذیری رواج مسیحیت در چین است که به واسطۀ فعالیتهای متیو ریچی در قرن 16 م صورت پذیرفت. ریچی با جذب شدن در فرهنگ چینی از طریق آموختن زبان و رسوم آنان توانست زمینه را برای تعامل جهان مسیحیت با چین فراهم سازد.
المصادر:
جووت، گارث اس، تبلیغ و ترغیب، مترجم میرعابدینی، فصلنامه رسانه، ش 4، 1372.
راد نیکنام، سمانه، اشاعه فرهنگ و فرهنگپذیری، تهران، نشریه نمایه پژوهش، 1381،
ش 23-24.
ریچی، متیو، چیننامه، مترجم زمان، اصفهان، مرکز تحقیقات رایانه ای، 1387.
ساروخانی، باقر، جامعهشناسی ارتباطات، تهران، انتشارات اطلاعات، 1375.
شعار غفاری، پیروز، تبلیغ سفید، سیاه و خاکستری، تهران، فصلنامه رسانه، 1373.
کاتلر، فیلیپ، اصول بازاریابی، پارسائیان، تهران، نشر ادبستان،1384.
محمدیان، محمود، مدیریت تبلیغات، تهران، انتشارات حروفیه، 1382.
محسنیان راد، مهدی، ارتباطشناسی، تهران، نشر سروش، 1378.
Tan. Mass Communication Theories and Research, Ohio, Grid Publishing inc. Colombus. 1980.
Courtland. L. & William F. Arens. Contemporary Advertising, Homewood, IL, Irwin. Pub.1992.
R.F.& P.R.D, Agostino,Stimulus Recognition and the mere Exposure Effect, Germany,Aufbau Verlag. Pub.1992.
Fernando, Leonard, and G. Gispert-Sauch. Christianity in china & India: Two Thousand Years of Faith, New Delhi: Viking Pub. 2004.
Laurence et. al. Cross-Cultural Color Comparisons: Global Marketers Beware, Stockholm,International Marketing Review, 1991.
A. Vocabulaire Technique et Critique de la Philosophie, P.U.F., 5 edition, 1947.
John, Consumer Behavior, Britain, Macmillan Publishing Co. Third Edition,1993.
Manikam, Rajah Bhushanam, ed. Christianity and the Asian Revolution. Madras:Diocesan Press, published for Friendship Press, New York, 1995.
Oddie,Geoffrey. A. Religious conversion Movements in South Asia : Continuities and Change, Richmond: Curzon Press. 1997.
Pew Research Center, According to a Pew Research Center survey conducted. July 5-17, 2022.
Robert, Dana L., Christian Mission: How Christianity Became a World Religion, Wiley-Blackwell, 2009.
Schutte, Josef, Franz, On Jesuit Mission Theory and Practice in East Asia, Valingano’s Mission Principles, Maryknoll, New York, 1980
Schurhammer, Georg. Francis Xavier: His Life, his Times, 4 vols. Rome: Jesuit Historical Institute, 1973.
Walls, Andrew F. The Missionary Movement in Christian History: Studies in Transmission of Faith. Maryknoll, NY: Orbis, 1996
Francis C.M. The Spirit of Chinese Culture, ,New York.Charles Scribner’s Pub. 1947.
Weber,E,J. Peasants into Frenchmen : The Modernization of Rural Frame, London, Chatto & Winddus. 1914.
Wu, Silas H. Dora Yu and Christian Revival in 20th-Century China. Boston: Pishon River Publications, 2002.
_||_