رابطه بین میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران
الموضوعات : نظام ها و خدمات اطلاعاتیسکینه خاتون مهدوی 1 , سلما کشاورزیان 2 , سودابه شاپوری 3
1 - کارشناس ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی و رئیس اداره کتابخانه عمومی شهرستان نکا، مازندران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3 - استادیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن مازندران
الکلمات المفتاحية: مهارتهای ارتباطی, کتابداران, کتابخانههای عمومی.,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر به منظور شناسایی رابطه میان میزان مهارتهای ارتباطی و ویژگیهای فردی کتابداران کتابخانههای عمومی استان مازندران اجرا شده است. روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش را تمامی کتابداران شاغل در کتابخانههای عمومی استان مازندران در سال 1394 تشکیل میدهند و از روش سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی 18 سوالی مهارتهای ارتباطی بارتون است و بر اساس پژوهش بهزادجزی در سال 1386 روایی آن توسط اساتید و متخصصان مورد تایید و ضریب پایایی آن 76/0 ذکر گردیده است. دادهها با نرم افزار SPSS و با استقاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردیده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که میان میزان مهارت های ارتباطی با سن، جنسیت، سابقه خدمت کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود ندارد اما میان میزان مهارتهای ارتباطی با سطح تحصیلات و رشته تحصیلی کتابداران کتابخانههای عمومی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند در هنگام استخدام نیروی انسانی در کتابخانههای عمومی نسبت به شناسایی افراد با مهارتهای ارتباطی بالاکمک نماید و نیز با شناسایی ضعفهای موجود در حوزه مهارتهای ارتباطی در کتابخانههای عمومی زمینه را برای رشد و ترقی این مهارتها از طریق کارگاههای آموزشی فراهم آورد تا کتابداران در ارائه خدمات به کاربران نهایت بهرهمندی از مهارتهای ارتباطی خود را ببرند و در مراجعه مجدد کاربر بهترین روش ارتباط را اتخاذ نمایند.
ابزاری، مهدی (1380).نقش روابط عمومی در افزایش کارآئی سازمان. دو ماهنامه تحقیقات روابط عمومی، 11،17-21.
اشرفیریزی، حسن؛ و همکاران (1391). مولفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آنها با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی 2(1)، 79-92.
امینی، اکرم (1389). ارزیابی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد،. دانشگاه اصفهان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
برکو، ری ام (1384). مدیریت ارتباطات : فردی وعمومی. ترجمه سید محمد اعرابی و داود یزدی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
بهزادجزی، سمیه (1386). ارتباط بین مهارتهای ارتباطی با ویژگیهای شخصیتی مدیران مدارس دورههای مختلف تحصیلی شهر اصفهان در سال تحصیلی 86-1385. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.
رهادوست، فاطمه (1386). فلسفه کتابداری واطلاعرسانی. تهران: کتابدار.
رهنما، ساناز (1393). بررسی میزان و عوامل موثر بر برخورداری کتابداران از مهارتهای ارتباطی: مطالعه موردی کتابداران دانشگاه فردوسی مشهد. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،30 (3)، 875-898.
عباسی، روح ا... (1389). نحوهی اتخاذ راهبردهای مدیریت تعارض در میان کتابداران کتابخانههای عمومی: بررسی نقش خلاقیت. فصلنامه تحقیقات اطلاعرسانی وکتابخانههای عمومی، 16 (2)، 29-44.
فتاحی، رحمت الله (1388). ارزشها و جذابیتهای کتابداری واطلاعرسانی. تهران: کتابدار.
قنادی، مجید (1387). مهارتهای ارتباطی. مجله بانک ملی ایران. 5، 61-91.کولتنر، جان دابلیو (1369). " ارتباط گفتاری میان مردم" . ترجمه اکبر میرحسینی و قاسم کبیری. تهران : امیرکبیر.
گلمن، دانیل(1383). ویژگیهای یک رهبر. ترجمه مریم شریفیان ثانی. مجله گزیده مدیریت، 36، 12-10.
مقیمی، محمد (1385). سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی. تهران: ترمه.
نشتاحسینی، مجید (1386). بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران شهری با رضایت شغلی کارمندان در شهرداریهای غرب مازندران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
نعیم، سارا (1387). رابطه مهارتهای ارتباطی با رضایت زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
وود، جولیا. تی(1379). ارتباطات میان فردی روانشناسی تعامل اجنماعی. ترجمه مهرداد فیروز بخت. تهران: مهتاب.
Durrance, J. C. (1995). Factors that Influence Reference Success: What Makes Questioners Willing to Return? The Reference Librarian, 23(49-50), 243-265.
Gresham, F. M and Elliot, S. N (1987). The relationship between adaptive Behavior and social skills: Issuesin definition and assessment. The journal of special education, 21(1), 167-181.
Michalis, G., Afrodite, M., Pavlos I (2015). Skills in the market: an analysis of skills and qualifications for American librarians. Library Review, 64 (1/2), 21– 35.
Schneider, B. H. Rubin, K. H (1985). "Childrens peer relation: issues in assessment and intervention". New York: Brunner Routledge.
Schermerborn, John R (1993). Management for Productivity".New York: Wiley, Fourth edition.
Verderber, Rudolph F. & Verderber, Kathleen S. (1998). “Inter-Act, using interpersonal communication skills". Wads worth publishing company, eighth edition.