بررسی عوامل پیشبرنده و بازدارنده مهارتافزایی مروجان کشاورزی
الموضوعات : پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزیمنصور طیوری 1 , سید جمال فرج الله حسینی 2 , محمد صادق صبوری 3
1 - گروه ترویج و آموزش کشاورزی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد .علوم و تحقیقات تهران
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: عامل پیشبرنده, عامل بازدارنده, مروجان, مهارت افزایی,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین عوامل پیشبرنده و بازدارنده مهارت افزایی مروجان کشاورزی ایران با استفاده از نظریه بنیانی است. در این پژوهش برای جمع آوری داده ها با 18 نفر از مروجان برتر مصاحبه های عمیقی انجام گرفت. معیار اصلی برای تعیین حجم نمونه، نیل به نقطه اشباع نظری بود. تمامی افراد حجم نمونه مورد مطالعه با رویکرد هدفمند و با روش گلوله برفی انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل داده ها طی سه مرحله به انجام رسید و در نهایت، عوامل عوامل پیش برنده و بازدارنده مهارت افزایی مروجان کشاورزی مشخص گردید. براساس نتایج این تحقیق عوامل پیشبرنده مهارت افزایی شامل طراحی فرایندی و ساختاری، تعیین دقیق وظایف، اختیارات و حوزه عملکرد، بسترسازی، بروزرسانی برنامه، رفع شکافها، ارزیابی یکپارچگی و نهادینه سازی برنامه، و نهادسازی و بازاندیشی ساختاری، فرایندی می باشد و عوامل بازدارنده مهارت افزایی شامل عوامل سیاستگذاری، مشارکتی، آموزشی، منابع انسانی، پشتیبانی، زیرساختی، محیطی- سازمانی، روانشناختی و نظارتی میباشند. واژگان کلیدی: عامل پیشبرنده، عامل بازدارنده، مهارت افزایی، مروجان
- اسدی، ع.، موسوی، س.، سعدی، ح، پیش بین، ا. (1382). صلاحیتهای مورد نیاز مروجین امور دام. مجله علوم کشاورزی ایران، جلد 34، شماره 2، صص: 333-343.
-پدرام، م. (1390 ). ارتقاء بهرهوری منابع انسانی، شماره 180 ، صص23-19.
- جلیلوند، ح. (1392). تأثیر انگیزش شغلی بـر یـادگیری سازمانی و توانمندسازی کارکنـان در واحـدهای سـتادی بانک سـپه، پایـاننامـه کارشناسـی ارشـد، دانشـگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- حاجی کریمی، ع.، رضاییان، علی.، هادی زاده مقدم، اکرم.، بنیادی نائینی، علی.حسینی نیا، غ.، مقدس فرمانی، شهرام.، فلاح دوست، سوگند سادات. (1395). صلاحیت های مورد نیاز کارشناسان ترویج کشاورزی استان تهران در ترویج و آموزش کسب و کار کشاورزی هسته ای. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی،شماره 36، صص: 17-29.
- خضری، ن، طاهری، ع.، و جمال زاده، م. (1394). مقایسه عملکرد مدیران گروه های آموزشی دانشگاه از نظر مهارت های سه گانه مدیریتی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. دوره 6، شماره 2، پیاپی 22، صص: 165-188.
- زعفریان، ر و مجاب، ف و شهریاری، ا. (1391 ). مهارت آموزی دانشجویان فناوری اطلاعات در بازارکار با رویکرد شایستگی ها. خلاصه مقالات نخستین همایش مهارت آموزی و اشتغال در ایران. تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور. ص: 107.
- زمانی، غ وعابدی سروستانی، ا .(1385). روش های ارتباطی در ترویج منابع طبیعی (مطالعه موردی: استان فارس. علوم کشاورزی و منابع طبیعی. دوره 13، شماره 5، صص: 125-138.
- سلیمی، ج. (1391). آموزش فنی و حرفهای در قرن 21: سیاست های یونسکو در خصوص آموزش فنی و حرفهای در عصر اطلاعات و مقایسه جایگاه آموزش فنی و حرفهای ایران با آن سیاستها. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 6، شماره 17، صص: 25-43.
- شیرمحمدی, م و عسیی پ.(۱۳۹۵). ارزیابی شاخص های ظرفیت سازی توسعه پایدار اجتماع محلی با تحلیل عاملی ( مطالعه ی موردی شهرک کارمندان و اسلام آباد، زنجان). دومین کنفرانس ملی جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی نوین، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
- صالحی، ع، ابراهیم.، ر، قهدریجانی ا. (1391). بررسی شایستگی های کانونی در برنامه های آموزش های فنی و حرفه ای مروری بر مباحث نظری و تجربیات کشورها. مهارتآموزی،
- صبوری، م.، ملک محمدی، ا.، چیذری، م.، و حسینی، م. (1390 ). جهت گیریهای آتی نقشهای ترویج در توسعه کشاورزی از منظر کنشگران نظام دانش و اطلاعات کشاورزی. مجله روستا و توسعه، دوره 14 ،شماره4 ،صص 26-1.
- عبداللهی، م. (1382). ترویج و توسعه کشاورزی در ایران، مجله نامه علوم اجتماعی، شماره 21.
- علی رضائیان اکرم هادی زاده مقدم علی بنیادی نائینی. (1390). بررسی تاثیر شایستگی های هوش عاطفی، شناختی و اجتماعی در شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی ایران. اندیشه مدیریت راهبردی (اندیشه مدیریت)، بهار و تابستان 1390 , دوره 5، شماره 1، (پیاپی 9)، صص: 223-254.
- کریمی گوغری، ح.، کرمی، ش.، و رضوانفر، ا. (1392 ). تحلیل رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد وظیفهای و زمینهای کارشناسان ترویج کشاورزی. مجله علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، دوره 9 ،شماره 2 ،صص 144-129.
- نظری، ر و محمدی، ع. (1390). عوامل سازمانی موثر بر شایستگی مدرس بالینی؛ مطالعه کیفی. فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره 4، شماره 4، صص: 165-170.
- Anderberg, S. (2020). ‘The Contribution of Organic Agriculture to Poverty Reduction’, In Breiling, M., and V. Anbumozhi (eds.), Vulnerability of Agricultural Production Networks and Global Food Value Chains Due to Natural Disasters. (pp. 42-72). Jakarta, Indonesia: Economic Research Institute for ASEAN and East Asia,.
- Baloch, M. A., and Thapa, G. B. (2017). Review of the agricultural extension modes and services with the focus to Balochistan, Pakistan. Journal of the Saudi Society of Agricultural Sciences, 18(2), 188-194.
- Bernués Oliván, J. (2016), Communication as an element of knowledge for the company's human resources, 7th International Conference on Intercultural Education “Education, Health and ICT for a Transcultural World”, EDUHEM 2016, 15-17 June 2016, Almeria, Spain. pp 45.
- Chasalow, L.C. (2009). A model of organizational competencies for business intelligence success. Virginia common wealth university. PhD Dissertation.
-Eslami, M. (2015), Investigating the relationship between Agricultural subsidies and productivity shocks emphasizing on crop subsector. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 1(7): 187-204, (In Persian).
- Foss NJ, Pedersen T. Micro foundations In Strategy Research. Strategic Management Journal. 2016;37(13): E22-E34.
- Iravani, H., Varmzyari, H., Hashemi, M & Jlalzadeh, M. (2011), Agriculture to develop World Bank Development Report. Tehran University Press. First Edition, P. 23, (In Persian).
- Kosior, K. (2014), The Impact of Central and Eastern Europe on the Common Agricultural Policy, Romanian Journal of Political Science, 14 (1): 116–147.
- Mason J. qualitative researching. London: Sage; 1996.
- Mohammadzadeh, L., Sadighi, H., & Abbasi, E. (2015), Investigation of the farmer oriented extension and educational policies in Iranian Agricultural Extension system toward achieving agricultural development, Journal of rosta va tosehe, 18 (1): 113–131, (In Persian).
- Moradi, F., Ziapour, A., Abbas, J., Baharrirad,N., and Soroush, A. Research open access hospital managers skills required and onward challenges: A qualitative study.
- Mukhoti, B. B. (2019). Agriculture and employment in developing countries: Strategies for effective rural development. Oxford shire: Routledge.
- Osabohien, R., Matthew, O., Gershon, O., Ogunbiyi, T., and Nwosu, E. (2019). Agriculture development, employment generation and poverty reduction in West Africa. The Open Agriculture Journal, 13, 82-89.
- Sabori, M., Malekmohammadi, A., Chizari, M & Hosini, M. (2011), Future orientations for promoting roles in agricultural development from the perspective of the actors of the Agricultural Knowledge and Information System, Journal of rosta va tosehe, 14 (4): 1–26, (In Persian).
- Schulz, B. (2008). The importance of soft skills: Education beyond academic knowledge. Journal of Language and Communication.
- Sethi, D. (2014). Executive perceptions of top Ten soft skills at work: Developing these through Saif. Indian Institute of Management ozhikode.http://dspace.iimk.ac.in/handle/2259/706.accessed on October 23, 2018.
- Shabazi, S. (2011), Jihadi extension the most appropriate strategy for agricultural development of the country. Journal of the system of engineering and natural resources, 33; 23-45, (In Persian).
_||_