شناسایی مولفه های توسعه سواد اطلاعاتی در دوره ابتدایی نظام آموزش و پرورش با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و کاربرد تکنیک (DEMATEL)
الموضوعات : مطالعات توسعه اجتماعی ایرانزهرا عباس زاده 1 , امیر حسین محمودی 2 , فرشته کردستانی 3 , مهدی شریعتمداری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تکنیک تصمیمگیری dematel)), MAXQDA12, سواد اطلاعاتی, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
با وجود اهمیت اطلاعات و سواد اطلاعاتی به عنوان علم روز در دنیا، همچنان ابعاد و مؤلفههای مختلف آن به خوبی روشن نیست. لذا هدف اصلی این مقاله شناسایی ابعاد و مؤلفههای سواد اطلاعاتی در نظام آموزش و پرورش و مشخص کردن مولفههای تاثیرگذار و تاثیرپذیر در بین معلمان مدارس ابتدایی است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی عوامل و مؤلفهها استفاده شده است. در ضمن مصاحبههای نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاه در سال 139۸ به صورت کدهای باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین مولفهها اثرگذار و اثرپذیر از تصمیمگیری آزمایش و ارزیابی (dematel) استفاده شده است. با توجه به مصاحبههای نیمه ساختار یافته، ۲۳۳کد باز و ۶۷ کد محوری برای سواد اطلاعاتی استخراج گردید، که در نهایت ۸ بعد و ۲۱ مولفه اصلی برای سواد اطلاعاتی مشخص شد. پس از آن با توجه به پرسشنامه ماتریسی معادلات ساختاری تفسیری، بُعد شناسایی روشهای دسترسی به اطلاعات، توانایی جستجو و دسترسی به اطلاعات و تشخیص نیاز اطلاعاتی از عوامل اثرگذار و توانایی سازماندهی و کاربرد اطلاعات و مرتبط ساختن آن با دانسته های قبلی، توانایی مقایسه و ارزیابی اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف، رعایت ارزشهای اعتقادی، تدوین راهبردهای جستجوی اطلاعات و آمایش اطلاعات از عوامل اثرپذیر شناسایی شدند.
_||_