نیازسنجی آموزش کارآموزان قضایی براساس رویکرد شایستگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و شغلی در نظام قضایی ایران (مطالعه موردی مرکز کارآموزی تهران و قم)
الموضوعات : Journal of Cultural Managementشیما شبانی 1 , علیرضا چناری 2 , کوروش پارسا 3
1 - دانشجوی دکتری، مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار و عضو هیات علمی،گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استادیار و عضو هیات علمی،گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: شایستگی فرهنگی اجتماعی, کارآموزان قضایی, نیازسنجی آموزشی, شغلی,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف پژوهش: در این پژوهش به منظور شناسایی نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، ابتدا به شناسایی شایستگیهای شغلی و سپس تدوین نیازهای آموزشی آنان براساس این شایستگیها پرداخته شده است. جامعه آماری را کارآموزان قضایی مرکز تهران و قم به تعداد 82 نفر تشکیل میدهند. روش نمونهگیری تصادفی و شامل دورههای کارآموزی شماره 94،200،202،203،98 و دادرسی تهران میباشد که از تمام کارآموزان نظر سنجی شده است. طی مصاحبه با کارآموزان قضایی، اساتید و قضات مهارتهای مورد نیاز کارآموزی قضایی از نظر آنان سوال شد و سپس با توزیع پرسشنامه، میزان نیاز به این مهارتها، نظر سنجی شد. روش پژوهش: روش تحقیق پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است که روایی آن به روش محتوا و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تایید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون عاملی و تحلیل عاملی با نرمافزار اس. پی. اس. اس. استفاده شده است. یافتهها: نشان میدهد که مهارتهای شناسایی شده در شایستگیهای فردی، اجتماعی، فرهنگی و شایستگیهای شغلی از جمله نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی میباشند. نتیجهگیری: مهارتهای آشنایی با فرهنگ ملی و منطقهای، فن سخنوری، آشنایی با روانشناسی و روانکاوی، مطالعات اجتماعی، مدیریت خشم و استرس، اداره جلسات، مدیریت قضایی در تعیین نیازهای آموزشی کارآموزان قضایی، بیشترین اهمیت را در میان شاخصهای شناسایی شده در این تحقیق داشتهاند. در میان مهارتهای مرتبط با شایستگیهای شغلی، شاخص آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم منطقه خدمت، اهمیت بالایی را نشان میدهد.
