«رابطه مدیریت دانایی و سواد رسانه ای با کنترل ابعاد یادگیری سازمان های رسانه ای» «مطالعه موردی شبکه 4 سیما»
الموضوعات : مدیریت فرهنگیبهزاد آسمان نسب 1 , محسن قدمی 2 , مهناز ربیعی 3 , احمد سعیدی 4
1 - دانش آموختهی دکتری، رشته مدیریت و برنامهریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دکترای مدیریت، هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
3 - دکترای اقتصاد دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران
4 - دکترای مدیریت آموزش عالی، هیئت علمی پژوهشهای آماری و فناوری اطلاعات
الکلمات المفتاحية: سواد رسانه ای, مدیریت دانایی, سازمان صداوسیما, سازمان های رسانه ای, یادگیری سازمانی,
ملخص المقالة :
با توجه به سیر تحولات در دنیا و گذر از جامعة اطلاعاتی و ورود به عصر جامعـة دانـایی، افـزایش سـوادرسانه ای کارکنان با ابعاد یادگیری از جمله الزامات سازمان های رسانه ای برای تحقق جامعة دانایی محور است. در این راستا مدیریت دانایی پدید آمده و این پرسش مطرح شده که سازمان یادگیرنده چه سازمانی و دارای چه ویژگیهایی است. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت دانایی و سواد رسانهای مبتنی بر ابعاد یادگیری در سازمانهای رسانهای (شبکه 4 سیما) با کنترل ابعاد یادگیری در سازمان به صورت میدانی به روش پیمایشی با تجزیه تحلیل توصیفی از نوع همبستگی تبیین آن انجام شد. نمونه آماری این تحقیق 162 نفر از کارکنان شبکه 4 بودهاند. این نمونه با روش تصادفی به صورت سیستماتیک از فهرست کارکنان شاغل در این شبکه انتخاب شدهاند. پرسشنامههای مورد استفاده تلفیقی از پرسشنامه استاندارد و محقق ساخته در سه مولفه عنوان پژوهش بوده است. مؤلفههای مورد بررسی مدیریت دانایی، سواد رسانهای و یادگیری سازمانی است؛ پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده برای مؤلفههای ذکر شده مقدار 9218/0به دست آمده است. داده ها بااستفاده از روش های آمارتوصیفی و استنباطی موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند.مؤلفههای مدیریت دانایی، سواد رسانهای با کنترل یادگیری سازمانی در رسانه ملی رابطه معنیداری در سطح 1درصد وجود دارد. بین مدیریت دانایی و سواد رسانهای رابطه مستقیم ومعنیداری وجوددارد؛ به گونهای که کاربرد مدیریت دانایی در رسانه ملی سبب افزایش سواد رسانهای با توجه به ابعاد یادگیری سازمانی، درسازمان صدا و سیما شده است.
_||_