بررسی ادراکات مصرف کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک بانک کشاورزی در مناطق جنوبی استان کرمان
الموضوعات : مدیریت بازاریابیحسین ذوالفقار دهنوی 1 , داریوش رشیدی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: بانکداری الکترونیک, ادراک مصرف کننده, کیفیت خدمات, خدمات بانکداری الکترونیک,
ملخص المقالة :
بانک ها به عنوان موسسات اقتصادی همواره به دنبال تحقق توقعات و نیازهای مشتریان خودمی باشند. فناوری اطلاعات با تسهیل ارتباط با مشتریان و افزایش سرعت و اثربخشی آن، زمینه بهبود عملکرد و نوآوری در ارائه خدمات را فراهم می کند. از آن جا که یکی از شاخص های ارزیابی موفقیت بانک ها در ارائه خدمات مورد نیاز جامعه، ارزیابی دیدگاه های مردم و مشتریان بانک هاست، این پژوهش به بررسی ادراکات مصرف کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک پرداخته است. ارزیابی ادراکات مصرف کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک، در صورتی که منجر به تدوین راهبردهای عملیاتی در جهت ارتقای سطح رضایت مشتریان شود، می تواند موجب افزایش سهم بازار و وفاداری مشتریان گردد. در این تحقیق بعد از بررسی مفاهیم مرتبط با ادراکات مصرف کنندگان، خدمات بانکداری الکترونیک و انجام مطالعات لازم، نظر اساتید دانشگاه و همچنین متخصصین امور بانکی و انجام تحلیل عاملی مولفه های تحقیق را به دست آورده و سپس الگوی مفهومی تحقیق را طراحی کرده با انجام یک تحقیق میدانی و کمک گرفتن از نتایج آن با استفاده از آزمون -tاستیودنت ارتباط بین ادراکات مصرف کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک با میزان رضایت مشتریان، کاهشهزینه، ضریب امنیت و اطلاعات و آگاهی مردم مورد بررسی قرار گرفته است. و سپس با استفاده از آزمون فریدمن به رتبه بندی آن ها از نظر مشتریان می پردازد. جامعه آماری شامل کلیه مشتریان بانک های کشاورزی جنوب کرمان که در سه ماهه اول سال 90 از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کرده اند می باشد که 384 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده اند، روش تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه است. نتیجه حاصل از این آزمایش نشان داد که تمامی مولفه ها در الگوی پیشنهادی تحقیق بر ادراکات مصرف کنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک تاثیر دارد. و از نظر میزان اهمیت مولفه کاهش هزینه بالاترین رتبه و مولفه اطلاعات و آگاهی مردم پایین ترین رتبه را در بین مشتریان کسب کرده اند.