عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان
الموضوعات : مدیریت بازاریابیزهره دهدشتی شاهرخ 1 , محمد مهدی کوارویی 2
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی بین الملل)، دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: تغییر, پذیرش تکنولوژی, بانکداری الکترونیک, مفید بودن, سهولت استفاده, لذت ادراکی,
ملخص المقالة :
یکی از موانع عمده بر سر راه توسعه بانکداری الکترونیک عدم پذیرش این تکنولوژی توسطمشتریان و تمایل به روی ههای بانکداری سنتی عنوان شده است، این مقاله مبتنی بر تحقیقی است که بهبررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان با استفاده از مدلپیکاراینن می پردازد طبق این مدل عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک عبارتند از: مفید بودن،سهولت استفاده، لذ تبخش بودن، اطلاعات در زمینه بانکداری الکترونیک، امنیت و محرمانه بودن،کیفیت ارتباط اینترنتی که در قالب شش فرضیه ارائه شدند.پژوهش حاضر توصیفی بوده و به شیوه پیمایشی انجام پذیرفته است، جامعه آماری پژوهش مشتریانبانک پارسیان م یباشند که در این بانک حساب داشته و از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کرده اند،اندازه نمونه 583 نفر و روش نمون هگیری خوشه ای است، بدین ترتیب که از میان شعب بانک پارسیان درسطح شهر تهران 30 شعبه به روش خوشه ای انتخاب گردید و سپس در هر شعبه افرادی که سابقهاستفاده از خدمات بانکداری الکترونیک را داشتند با استفاده از روش نمون هگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، پس از آزمون فرضیه ها مشخص شد که تمامی شش عامل بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک پارسیان اثر مثبت دارند، این عوامل بر حسب میانگین رتب های اولویت بندی شدند: امنیت و محرمانه بودن، اطلاعات در زمینه بانکداری الکترونیک، منفعت و مفید بودن سهولت استفاده، کیفیت ارتباط اینترنتی و در نهایت لذ تبخش بودن.