بررسی تاثیر انواع تبلیغات رسانه ای به عنوان یکی از استراتژی های بازاریابی در رفتار خریداران خودروی سواری
الموضوعات : مدیریت بازاریابیفرخ قوچانی 1 , شهرام هاشم نیا 2 , رویا اقبال 3
1 - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، گروه علمی مدیریت دولتی
2 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه پیام نور کرج
3 - کارشناس ارشد مدیریت MBA، دانشگاه پیام نور کرج
الکلمات المفتاحية: تبلیغات, تبلیغات رسانهای, بازاریابی, رفتار خریدار, خریدار,
ملخص المقالة :
امروزه تبلیغات به عنوان یکی از استراتژیهای بازاریابی تاثیری شگرف بر رفتار مصرف کنندگان و چگونگی انتخاب آن ها دارد و بدین ترتیب نقش مهم و جایگاه برجستهای در ارتقای فروش موفق محصولات یک سازمان کسب نموده است. لذا محققان در تحقیقات خود تلاش می نمایند تا امکان بهرهمندی سازمانها از این استراتژی را ممکن سازند. از این رو محقق در پژوهش حاضر، درصدد است تا انواع تبلیغات رسانهای موثر بر رفتار خرید خریدارن خودروی سواری را شناسایی و اولویتبندی نماید. این پژوهش، به روش توصیفی- پیمایشی و نتایج آن کاربردی است. مبنای جمعآوری اطلاعات، مطالعات کتابخانهای و تحقیق میدانی از شهروندان تهرانی است. روایی پرسشنامه توسط صاحبنظران تایید گردید و پایایی آن نیز توسط روش آلفای کرونباخ معادل935/0 محاسبه شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون تیاستیودنت و شفه تحلیل شده و تمام فرضیات تایید گردیدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که انواع تبلیغات دیداری، شنیداری و نوشتاری بر رفتارخریداران خودروی سواری تاثیر دارد و تاثیر آن ها بر رفتار خریداران، دارای اولویتهای متفاوت میباشد. بر مبنای نتایج به دست آمده به مدیران توصیه شده است که هر یک از انواع تبلیغات را با محتوای مناسب به بخش متناسب بازار اختصاص داده و از این تصور که نوعی از تبلیغات در این صنعت کاربرد ندارد، پرهیز نمایند.