رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری در تبیین اثر تجربه، اعتماد و وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند
الموضوعات : مدیریت بازاریابیمهدی دهقانی سلطانی 1 , اسفندیار محمدی 2 , یاسان اله پور اشرف 3 , کورش سایه میری 4 , الهه قهری شیرین آبادی 5
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ایلام
4 - مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب¬های روانی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پژشکی ایلام
5 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ایلام، ایلام، ایران
الکلمات المفتاحية: تجربه برند, اعتماد برند, وفاداری برند, ارزش ویژه برند,
ملخص المقالة :
امروزه در بازار جهانی، مارک های تجاری قوی حرف اول را می زنند؛ شاید به این دلیل که مارک های تجاری یک ابزار رابطه ای مهم برای مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت ها هستند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر تجربه، اعتماد و وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند لاستیک بارز در شهر کرمان انجام شده است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه مصرف کنندگان لاستیک بارز در شهر کرمان بوده و برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه استاندارد بوده که برای بررسی پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. تحقیق حاضر بر اساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین بر اساس چگونگی به دست آوردن داده های مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده های پرسشنامه از آزمون های کلوموگروف - اسمینوف و تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری، موجود در بسته های نرم افزاری SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که تجربه، اعتماد و وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند لاستیک بارز در شهر کرمان تاثیر معناداری دارد. این در حالی است که تاثیر عامل وفاداری برند نسبت به سایر عوامل بیشتر بوده است.