سیستم پشتیبان تصمیم (DSS) برای تامین سفارش کالاهای فیزیکی مشتریان در خرده فروشی الکترونیکی
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعباس طلوعی اشلقی 1 , حمید اسلامی نصرت آبادی 2
1 - دانشیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، مدیریت فن آوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
الکلمات المفتاحية: تامین سفارش, تجارت الکترونیک, خرده فروشی الکترونیک, سیستم پشتیبان تصمیم (DSS),
ملخص المقالة :
رشد سریع تجارت الکترونیک از اوایل دهه 1990 به طور چشمگیری منظر خرده فروشی ها را در اقتصادجهان تغییر داد و موجبات دگرگونی خرده فروشی سنتی را فراهم نمود. اما یکی از مشکلاتی که خردهفروشی ها با آن مواجه هستند تامین سفارش کالاهای فیزیکی مشتریان به صورت کارا و موثر می باشد،چرا که در این نوع کسب و کارها فروشنده با بسته های کوچک و مشتریان زیاد و محدودیت های منابعانسانی، زمان و هزینه روبرو می باشد. همواره تعیین زمان بندی دقیق تامین سفارش از تصمیمات پیچیده است که خرده فروشی هایالکترونیکی با آن مواجه هستند. یکی از ابزارهای حل مسائل پیچیده، استفاده از سیستم های پشتیبانتصمیم گیری است.در این مقاله یک سیستم پشتیبان تصمیم ارائه می شود که با استفاده از رکوردهای مربوط به سفارشمشتریان موجود در پایگاه داده و بر اساس مدل های درخت تصمیم و جدول تصمیم و مدل تخصیص و شبکه های زمانی از پایگاه مدل می تواند زمان بندی مناسبی برای تامین سفارش مشتریان در خرده فروشی های الکترونیکی ارائه دهد.